Inici >> Noticies Butlleti >> Exposició Malferits. L’empremta del temps al CRAI Biblioteca de Fons Antic

Exposició Malferits. L’empremta del temps al CRAI Biblioteca de Fons Antic

dijous, 26 maig 2022

El CRAI Biblioteca de Fons Antic presenta l'exposició Malferits. L'empremta del temps al CRAI Biblioteca de Fons Antic.

L’objectiu de l'exposició és mostrar els llibres malmesos i maltractats de la nostra col·lecció, una realitat tan flagrant que resulta dolorosa. La gran majoria prové dels convents desamortitzats que sovint es caracteritzen per ser testimonis d’episodis adversos. Això queda reflectit en els diferents tipus de danys que podem classificar segons les causes: fenòmens naturals i altres desastres, mala praxi –tant dels lectors com dels bibliotecaris– i censura eclesiàstica.

La mostra es disposa en sis àmbits: Censurats  |  Devorats  |  Desmembrats  |   Mutilats  |  Gargotejats, apropiats i empastifats  |  Socarrimats i mullats. Els documents triats mostren senyals que ajuden a recuperar una part important de la seva història i treuen a la llum una situació que reclama atenció i reflexió tant per evitar nous episodis com per donar possibles solucions als danys infringits.

La mostra s’ha beneficiat de les valuoses aportacions de dues alumnes de la UB. Per una banda, la part gràfica de la mostra presencial ha estat dissenyada per Mariola Serra Ferrándiz, becària del CRAI biblioteca i alumna del grau Conservació i Restauració de Bens Culturals (Belles Arts). Per l’altra, Ariadna Arrufat Fargas s’ha encarregat del contingut de la vitrina Mutilats, atès que actualment està escrivint un TFM sobre els manuscrits recuperats per Marià Aguiló, per al Màster de Biblioteques i Col·leccions Patrimonials (Informació i Mitjans Audiovisuals).

L’assessorament del Taller de Restauració del CRAI ha estat de gran ajuda per a la redacció de les parts més tècniques dels textos.

Podeu visitar l'exposició a les vitrines dels espais expositius del CRAI Biblioteca de Lletres i del CRAI Biblioteca de Fons Antic entre el 25 de maig i el 15 de juliol de 2022, i si ho desitgeu, us oferim dues visites guiades:

• 9 de juny a les 18’30 de la tarda
  • 23 de juny a les 11’30 del matí

Consulteu també la versió virtual de l'exposició.

Més informació al Blog del CRAI Biblioteca de Fons Antic.