De la Biblioteca al cel!

L’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona conserva les cúpules de dos observatoris astronòmics bessons. Aquestes cúpules es troben situades a la zona posterior de l’edifici, al cantó del pati de ciències.

El CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica té al seu damunt la cúpula de l’observatori equatorial a la que s’accedeix a través d’una escala que està situada passat el taulell de préstec i que, després de passar per un pis intermedi que actualment s’usa de dipòsit de publicacions periòdiques de baix ús, continua per acabar sota les dues portelles que donen accés a l’espai de la cúpula.

Des d’aquest observatori, que ha servit per fer-hi les pràctiques de l’assignatura d’astronomia, s’han pres mesures de temperatura, humitat i pressió atmosfèrica, i fins i tot ha servit per anotar l’horari del pas d’avions americans. Actualment l’observatori està en desús i el telescopi es va traslladar a la Facultat de Física.

Aquest espai ha estat el protagonista del reportatge emès per Barcelona Televisió amb la presentació del vicerector d’Arts, cultura i patrimoni, Salvador García Fortes a partir del minut 15, i el reportatge sobre l'observatori a continuació.