Llengües

Inici >> Coneix el CRAI >> Biblioteques >> CRAI Biblioteca de Biologia >> Mostra bibliogràfica: Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2014

Mostra bibliogràfica: Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2014

Mostra bibliogràfica sobre David Tilman, guardonat amb el Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2014, al CRAI Biblioteca de Biologia.

Imatge: David Tilman

El Premi Ramon Margalef d'Ecologia

Guardó del Premi Ramon Margalef d'EcologiaEl Premi Ramon Margalef d'Ecologia va ser creat per la Generalitat de Catalunya el 2004 amb l'objectiu de guardonar els científics que s'han distingit en el camp de l'ecologia. Se li va donar el nom de Premi Ramon Margalef en reconeixement de l'actitivitat científica i intel·lectual del biòleg barceloní, que contribuí amb la seva tasca a l'establiment de la moderna ecologia. El premi, que s'atorga cada any, consisteix en 100.000 € i una escultura.

Mostres bibliogràfiques a la Biblioteca de Biologia

Des de l'any 2009 el CRAI Biblioteca de Biologia participa amb una exposició bibliogràfica i documental sobre el premiat i sobre Ramon Margalef i López en els actes que, amb motiu d'aquest premi, organitza el Departament d'Ecologia. Amb aquestes exposicions es vol donar a conèixer, d'una banda, les obres del premiat que hi ha a la col·lecció de la Biblioteca; de l'altra, es vol donar a conèixer el contingut del Fons Ramon Margalef i López, dipositat al CRAI Biblioteca de Biologia.

Premiats
2005 2006 2007 2008

Paul Dayton

John Lawton

Harold A. Mooney

Daniel Pauly

2009 2010 2011 2012

Paul R. Ehrlich

Simon A. Levin

Juan Carlos Castilla Daniel Simberloff
2013 2014
Sallie W. Chisholm David Tilman

Presentació

La Generalitat de Catalunya ha acordat guardonar amb el Premi Ramon Margalef d'Ecologia 2014 l'ecòleg nord-americà David Tilman, conegut per les seves recerques sobre el paper de la competència pels recursos i sobre els efectes de la biodiversitat en el funcionament dels ecosistemes.

David Tilman

Imatge provinent de la nota de premsa de la Generalitat de Catalunya.

David Tilman

David Tilman va néixer a Aurora, Illinois (EUA), l’any 1949. És titular de la Càtedra Presidencial McKnight en Ecologia, professor a la Universitat de Minessota  i a la Universitat de Santa Barbara, a Califòrnia, i membre de l’Acadèmia Nacional de Ciències dels Estats Units. Ha treballat, entre d’altres, amb el professor d’Economia Aplicada Stephen Polasky per calcular els costos totals de diferents biofuels i des de l’any 1992 dirigeix l’Àrea d’Història Natural del Cedar Creek Ecosystem Science Reserve. Tilman ha rebut diversos premis i distincions internacionals per la seva tasca científica, com ara l’International Prize for Biology (2008), el Heineken Prize for Environmental Sciences (2010) i el Balzan Prize (2014).

El jurat del premi ha decidit guardonar-lo per «ser un veritable líder en el camp de l’ecologia i fornir, al llarg de la seva carrera científica, moltes noves idees que han tingut una influència duradora en la disciplina»  i en destaca el paper que ha tingut en obrir noves vies d’estudi que han seguit molts ecòlegs.

Text provinent del dossier de premsa elaborat per Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya. La resta d’informació prové del mateix dossier de premsa i d'altres llocs web.

La mostra bibliogràfica

La mostra està organitzada en dos apartats, un dedicat al premiat d'enguany, David Tilman, i l’altre a Ramon Margalef, i està situada en dos espais diferents: el vestíbul de l’Edifici Margalef i el CRAI Biblioteca de Biologia.

A l’edifici Margalef s’hi exposa una mostra d’articles i llibres del Dr. Tilman que podeu a la Biblioteca de Biologia.

A la Biblioteca hi ha exposada una selecció de llibres del doctor Margalef del fons de la Biblioteca de Biologia (a l’expositor de novetats de la planta S-1), i una mostra de documentació del seu arxiu personal (dipositat a la Biblioteca de Biologia) relacionada amb l’A. G. Huntsman Award for Excellence in Marine Science, premi considerat el Nobel de l'ecologia i que el Dr. Margalef rebé el 1980 (a la vitrina de la planta S-1). Per la mostra d'enguany s'han seleccionat diverses cartes i alguns articles de premsa apareguts en ocasió del lliurament del premi.

El CRAI Biblioteca de Biologia vol agrair el suport i la col·laboració de la Dra. Mercè Durfort en la preparació d’aquesta mostra.

Publicacions de David Tilman

• FARGIONE, J.; HILL, J.; TILMAN, D.; et al. Land clearing and the biofuel carbon debt. Science. Feb. 2008, vol. 319, núm. 5867, p. 1235-1238. [text complet (mitjançant subscripció): 10.1126/science.1152747]

• TILMAN, D. Competition and biodiversity in spatially structured habitats. Ecology. Jan 1994, vol. 75, núm. 1, p. 2-16. [text complet (mitjançant subscripció): 10.2307/1939377]

• TILMAN, D.; WEDIN, D.; KNOPS, J. Productivity and sustainability influenced by biodiversity in grassland ecosystems. Nature. Feb 1996, vol. 379, núm. 6567, p. 718-720. [text complet (mitjançant subscripció): 10.1038/379718a0]