Llengües

Inici >> Coneix el CRAI >> Biblioteques >> CRAI Biblioteca de Lletres >> Exposició virtual: L’Eneida de Virgili

Exposició virtual: L’Eneida de Virgili

Exposició i lectura de l'Eneida de Virgili

L’epopeia de l’Eneida, una de les grans obres de la literatura occidental, fou elaborada pel brillant poeta Virgili a finals del segle I aC amb l’objectiu de dotar l’Imperi Romà de la dignitat de disposar de la seva pròpia èpica fundacional, dins del programa propagandístic que recobrí el regnat del primer emperador, August, de la mística que el feia un heroi enviat per la providència. Així, Virgili, connecta la llegenda amb la història, tot seguint els models de la literatura homèrica, per atorgar a Roma l’honorabilitat i la glòria que li pertocava. Presentem en aquesta exposició un repertori d’articles divulgatius que hem ordenat seguint el sentit cronològic dels temes tractats. Des de l’impacte de l’obra en el seu propi temps, passant pel paper que tingué en inspirar la literatura medieval, fins la seva recepció i significació en època contemporània. Tot seguit, hem preparat una mostra de digitalitzacions de les diverses edicions, en diferents idiomes, del fons patrimonial de la Universitat de Barcelona. També una recopilació d’obres artístiques elaborades per alumnes de cultura clàssica i per autors professionals. Per acabar, el vídeo de la lectura col·lectiva de l’Eneida en diversos idiomes, en la qual han participat voluntaris, alumnes i professors per compartir el gaudi de la literatura clàssica.

I. La recepcióde l'Eneida al llarg dels segles

1.1. La profecia de l'adveniment romà: Cassandra i els déus frigis

1.2. Insanae Matronae: Les dones troianes a l'Eneida de Virgili

1.3. El binomipuresa-impuresa a l'Infern virgilià

1.4. La "fosca" Edat mitjana il·luminada pels clàssics: el cas del poeta Virgili

1.5. El paper de les dides entre l'Eneida i el Tirant lo Blanc

1.6. Enees, l'heroi sionista que no va ser

II. Mostra d'edicions del fons de la Universitat de Barcelona
III. Mostra de propostes artístiques sobre l’Eneida
IV. Lectura col·lectiva de l’Eneida

L'Eneida de Virgili: exposició i lectura

Crèdits

• A cura d’Albert Sabaté Morales. Activitat de transmissió de coneixement i d’innovació didàctica organitzada pel grup EIDEA (Estratègies d’Innovació docent per l’Ensenyament transversal de l’Antiguitat).
  • Edició de la cartellera: Toni Anguera Roig.
  • Edició del web: Gabriel Tomàs.

Agraïments

<br />