Llengües

Inici >> Coneix el CRAI >> Biblioteques >> CRAI Biblioteca de Física i Química >> Rosalind Franklin: Una vida desxifrant estructures helicoidals

Rosalind Franklin: Una vida desxifrant estructures helicoidals

L'any 2020 fou el centenari del naixement de Rosalind Franklin, efemèride que commemorem el 2021 a causa de la pandèmia de la COVID-19 amb una exposició basada en fons bibliogràfics del CRAI Biblioteca de Física i Química relacionats amb la seva activitat científica

Rosalind Franklin: Una vida desxifrant estructures helicoidals

Rosalind E. Franklin (Londres, 1920-1958) va ser una química i cristal·lògrafa britànica, especialitzada en l’obtenció d’imatges cristal·logràfiques de gran qualitat. La seva curta, però intensa, trajectòria científica es podria dibuixar com un eix helicoidal en tres colors: negre, blau i rosa.

En una primera etapa (etapa negra, 1946-1950), Franklin va treballar sobre les microestructures del carbó, primer a la Universitat de Cambridge i després en un laboratori estatal de París, on va assolir un grau d’expertesa alt en tècniques de cristal·lografia i difracció de raigs X.

En una segona etapa (etapa blava, 1951-1953), al King’s College de Londres, el treball de Franklin es va centrar en la determinació de l’estructura del DNA. Les seves imatges de fibres de DNA obtingudes per difracció de raigs X (en especial, la famosa fotografia 51) van ser clau per al descobriment de l’estructura helicoidal del DNA. Tot i això, Franklin va rebre poc reconeixement per part dels seus col·legues i, a més, la seva contribució va ser minimitzada quan, anys més tard, F. Crick, J. Watson i M. Wilkins van rebre el Premi Nobel de Medicina (1962).

En una tercera etapa (etapa rosa, 1954-1958), Franklin va treballar al Birkbeck College de Londres, on va determinar una altra estructura helicoidal: l’estructura del virus del mosaic del tabac.

La seva mort prematura i els prejudicis de l’època van impedir que el treball de Franklin fos degudament reconegut en vida.

La mostra ha estat a cura de la Dra. Carme Rovira, Investigadora ICREA de la Secció de Química Orgànica i de la Dra. Alicia Guasch, cristal·lògrafa i científica de l'Institut de Biologia Molecular de Barcelona del CSIC,

L'exposició inclou una recopilació d'obres sobre "Dones i Ciència" preparada per la Dra. Sònia Estradé. Rosalind Franklin és un exemple destacat del que s’anomena “injustícia epistèmica”, i es refereix al fet que les contribucions i descobriments de les dones no s’han incorporat al cànon d’una disciplina donada, o bé han estat atribuïts a altres científics. Recuperar la memòria de científiques del passat ens serveix per revertir aquesta injustícia, per disposar d’exemples diversos del que significa dedicar-se professionalment a la pràctica científica, i per qüestionar una tradició on només sembla poder-hi encaixar un tipus molt particular de persona.

Opineu sobre aquesta exposició

abril, 2022

Logo de Creative Commons Els continguts del web CRAI UB estan subjectes a la llicència de Reconeixement de Creative Commons 4.0, llevat que s'hi indiqui el contrari.

150 anys de l’Edifici Històric             Pla de sostenibilitat del CRAI                           Segell EFQM 500    Logo de Bibliotecas comprometidas con la excelencia