Inici >> Noticies Butlleti >> Inauguració de l'exposició Isòtops i espectrometria de masses: 100 anys del Nobel a Francis W. Aston

dilluns, 12 desembre 2022

El passat dimecres 23 de Novembre es va inaugurar al CRAI Biblioteca de Física i Química l’exposició d’enguany: Isòtops i espectrometria de masses: 100 anys del Nobel a Francis W. Aston.

L’acte, presidit pel vicerector de transformació digital de la Universitat de Barcelona Dr. Xavier Triadó, es va inaugurar amb la conferència a càrrec del Dr. José Benlliure Anaya, catedràtic de Física de la Universidad de Santiago de Compostela amb el títol: La composición isotòpica de la materia. Su impacto en nuestras vidas un siglo después de su descubrimiento. També van participar a l'acte el degà de la Facultat de Química, Dr. Miquel Vidal, el president de la Comissió d’Usuaris de la Biblioteca, Dr. Albert Moyano, que va fer la presentació de l'acte, i la cap del CRAI Biblioteca de Física i Química, Sra. Isabel Parés.

Aquest és el dissetè any consecutiu (amb l’única excepció del 2020 causada per la pandèmia de la COVID-19) que a l’inici del curs acadèmic el CRAI Biblioteca de Física i Química, juntament amb la Comissió d’usuaris de la Biblioteca, organitza una exposició bibliogràfica sobre algun aspecte rellevant de la física i/o de la química commemorant algun fet important i relacionant-lo amb els fons que hi ha dipositats a la Biblioteca.

Aquest any 2022 és el centenari de l’atorgament del Premi Nobel de Química a Francis W. Aston, "pel seu descobriment, mitjançant el seu espectrògraf de masses, dels isòtops, en nombrosos elements no radiactius, i per enunciar la regla dels nombres enters". Amb aquest motiu, hem organitzat per al curs 2022-2023 una exposició basada en fons bibliogràfics relacionats amb l’activitat científica de Francis W. Aston. La mostra ha estat a cura de la Dra. Encarnación Moyano, Professora de la Secció de Química Analítica i del Dr. Arnau Rios, Investigador “Ramon y Cajal” al Departament de Física Atòmica i Nuclear, als qui en nom de la Comissió d’Usuaris vull agrair la seva dedicació.

Curiosament, malgrat la enorme importància que han tingut els treballs de Francis Aston en la determinació estructural i en l’anàlisi dels compostos químics i en la Física Nuclear, la figura de Francis Aston és relativament desconeguda, i rarament el trobem esmentat als llibres de text. Aston va néixer a Birmingham el 1877, i va estudiar química i física a la seva ciutat natal. El 1910 es va traslladar a Cambridge, per invitació del mentor J. J. Thomson. Allí es va posar a treballar en els isòtops de diversos elements com neon, clor i mercuri, i després de la primera guerra mundial va aconseguir separar-los per mitjà del seu “espectrògraf de masses” (la primera versió del qual fou descrita al 1919). Aston va descobrir fins a 205 isòtops naturals amb versions millorades de l’aparell i va constatar que la massa de qualsevol isòtop, mesurada en unitats atòmiques (és a dir relativa a la massa de l’àtom d’hidrogen) és aproximadament un nombre enter. Aquest descobriment fou un precursor fonamental de la Física Nuclear actual. Aston va morir a Cambridge el 20 de novembre de 1945.

La seva empremta fou també importantíssima en el desenvolupament de l’espectrometria de masses. Actualment, els espectròmetres de masses són eines imprescindibles en la majoria de laboratoris químics i s’empren per detectar, quantificar i identificar àtoms, molècules i macromolècules (tant polímers sintètics com biomolècules). Aquests instruments han permès avenços significatius no només en química, sinó també en altres branques de la ciència com ara la biologia, la geologia i l’astrofísica. A una de les vitrines de l’exposició es mostren tots els components d’aquest importantíssim aparell. En l’altra vitrina, podreu veure una maqueta de LEGO® representant una taula dels isòtops en 3 dimensions pels elements més lleugers.

Vegeu una petita presentació amb dades i fotografies relacionades amb la trajectòria d'Aston.

En acabar l'acte, els assistents es van traslladar al CRAI biblioteca on es va inaugurar in situ l'exposició i hi va haver un petit refrigeri.