Inici >> Noticies Butlleti >> Diario de Barcelona: digital i lliure des de l'Arxiu de Revistes Catalanes Antigues

divendres, 13 octubre 2017

Coincidint amb la celebració dels 225 anys de la publicació del primer número del Diario de Barcelona, i fruit de la col·laboració entre l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona, el CRAI de la Universitat de Barcelona i la Biblioteca de Catalunya, el diari ja es pot consultar en línia des de 1792 fins a 1862 a l'ARCA (Arxiu de Revistes Catalanes Antigues).

Diario de Barcelona, una de les publicacions amb més continuïtat i més influent en la història de la premsa de Catalunya, va ser fundat per Pere Pau Husson amb llicència de Carles IV, i va arribar el 1814 a mans de la família Brusi. La publicació va passar per diverses etapes de desenvolupament, esplendor, crisi i decadència fins que, finalment, el 1994 es va deixar d'editar definitivament en paper. Va aparèixer en format digital de 1998 fins al 2009. Al llarg d'aquests més de dos-cents anys de vida, el Diario de Barcelona va experimentar canvis d'orientació, llengua, títol i suspensions, que són reflex de la pròpia història i situació política i social del país.

Una part molt important de la digitalització, revisió i edició del Diario de Barcelona s'ha fet al CRAI de la Universitat des del Centre de Digitalització -CEDI- i amb la col·laboració dels CRAI Biblioteques de Lletres i del Pavelló de la República.

Aquest és un procés ampli i ambiciós, en el que intervenen diversos actors. Des del CRAI Biblioteca de Lletres es proporciona al CEDI el material necessari per fer la digitalització i processar tots els anys dels que el CRAI és responsable. En cas de necessitar contrastar errades de tipus físic, com números arrencats o edicions fetes malbé, els volums del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República esdevenen indispensables per tal de finalitzar íntegrament el procés.

Pel CEDI, el compromís i volum de feina adquirit amb aquest treball ha esdevingut molt important dins els projectes que du a terme. Pel fet que existeixen diferents edicions dels anys que s'estan treballant i el nombre de pàgines augmenta significativament respecte als primers diaris, la tasca de digitalització, revisió i edició dels arxius es realitza amb molta cura i dedicació. Es per això que, per tal d'optimitzar les cerques dins de cada diari i també les de la resta de projectes, s'ha millorat el motor d'OCR (Optical Caracter Recognition) que rebaixa significativament les interferències produïdes per l'estat del paper o les tintes de l'època. D'altra banda, no només es digitalitzen i processen les imatges, deixant-les preparades per a l'accés públic, si no que també es fan tasques de preservació a llarg termini de les imatges màster, per tal de conservar-les per a futures necessitats.

Fins al dia d'avui, el CEDI ha digitalitzat i processat més de 10.000 edicions del diari, aproximadament uns 4.500.000 arxius digitals, que corresponen als anys del 1851 fins al 1867.

El portal ARCA –liderat per la Biblioteca de Catalunya– des del qual es pot consultar el Diario de Barcelona digitalitzat, és un repositori digital cooperatiu d'accés obert, en el qual hi col·laboren 34 institucions i entitats públiques i privades, que inclou publicacions periòdiques tancades que han estat representatives dins la cultura i la societat catalana.

La resta d’anys del Diario de Barcelona a partir de 1863, (fins al 1867 ja digitalitzats i processats pel CEDI), s'aniran incorporant progressivament al portal.

Amb aquest projecte es pretén posar de cara al públic els més de dos-cents anys de publicacions de que consta Diario de Barcelona, des de el 1792 fins al 1994.