Llengües

La Concòrdia S. XX-XXI

Concordie apothecariorum     Camí de la Concòrdia      Descobriment del llibre      La Concòrdia S. XX-XXI

L’exemplar imprès l’any 1511 de la Concòrdia dels apotecaris de Barcelona, adquirit i conservat per la Unitat d’Història de la Farmàcia de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona, ha estat i segueix sent objecte d’estudi:

Suñé Arbussà JM. Presentació de la Concòrdia de Barcelona de 1511. Barcelona: Universitat, Facultat de Farmàcia; 1980. (Catàleg UB)

Si el 1511 té una significació especial dins de la història de la farmàcia catalana, el 8 de desembre de 1980 la té dins de la història de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona i serà recordat per ser el dia en que el Dr. Josep Maria Suñé Arbussà, catedràtic d’Història de la Farmàcia i Legislació Farmacèutica, dins dels actes de commemoració de la patrona de la Facultat, pronunciava una conferència en la que feia pública l’adquisició per part de la Facultat de “l’únic exemplar conegut, complet i magníficament ben conservat de la Concòrdia de Barcelona de 1511, primera farmacopea espanyola i segona del món”, segons paraules del propi Dr. Suñé.

Universitat de Barcelona. Concordie apothecariorum Barchinone : Barcinone MDXI. Barcelona : Universitat de Barcelona. Centre de Publicacions, Edicions, Intercanvi Científic i Extensió universitària; 1980. (Catàleg UB)

El mateix any de l’adquisició de la primera edició de la Concòrdia dels Apotecaris de Barcelona del S. XVI, el Centre de Publicacions de la Universitat de Barcelona publicava una edició facsímil de la mateixa. Aquesta edició bilingüe, en català i castellà, destaca per la presència d’una introducció a càrrec del Dr. Josep Maria Suñé i Arbussà, figura clau en la localització i adquisició per part de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Barcelona de l’exemplar imprès el 1511.

Duch i Torner M, Carmona i Cornet A. Un farmacèutic de Valls figura clau en la història de les ciències mèdiques a Catalunya. Gimbernat: revista catalana d'història de la medicina i de la ciència. 1997; 17:155-57. (Consulta'l)

En aquest breu article les doctores Montserrat Duch i Anna Carmona ressalten la figura i trajectòria del farmacèutic Francesc Ballester, doctorat en farmàcia l’any 1887, descobridor d’un exemplar incomplet de la Concòrdia publicada l’any 1511 què posteriorment fou completat gràcies a la troballa de les restes d’un altre exemplar a la ciutat de Mataró.

Duch i Torner M. La Concòrdia dels Apotecaris de Barcelona de 1511: estudi, transcripció i traducció. Barcelona : Fundació Uriach 1838; 2000. (Catàleg UB)

Maria Montserrat Duch i Torner esdevingué doctora en Farmàcia, l’any 1992, amb la lectura i defensa de la tesi Aproximació a "Concordie Apothecariorum Barchinone", Barchinone MDXI, treball que posteriorment fou ampliat amb noves aportacions fruit de noves investigacions, donant forma a una de les obres més exhaustives que s’han publicat sobre la Concòrdia impresa l’any 1511, què inclou la traducció completa al català, una extensa bibliografia i notes.

Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya. Les Concòrdies de Barcelona del S. XVI. Barcelona : Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona;  2007. (Catàleg UB)

La Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya va editar aquesta obra que conté una edició facsímil de les impressions de la Concòrdia de Barcelona dels anys 1511, 1535 i 1587 respectivament i un volum introductori, amb text bilingüe en català i anglès,  que recull aportacions de Miquel Ylla-Catalá i Genís, Josep Maria Suñé Arbussà, Xavier Sorní Esteva i Jacint Corbella.

Duch i Torner M. Noves aportacions sobre el retrobament de la Concòrdia de 1511 : discurs llegit en l'acte d'ingrés de l'Acadèmica Corresponent M. Montserrat Duch Torner. Barcelona : Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya; 2010. (Catàleg UB)

El discurs de la Dra. Duch i Torner en l’acte del seu ingrés a la Reial Acadèmia de Farmàcia de Catalunya versà sobre la figura del Dr. Francesc Ballester i Castelló i la correspondència que aquest mantingué amb el farmacèutic Sergio Caballero y Villaldea. A l’apèndix I d’aquesta obra el lector trobarà una reproducció de les cartes que es van enviar entre el 28 de gener de 1944 i el 21 de setembre de 1949.

Cirlot L, Esteva de Sagrera J, Sorní X, Subirà i Rocamora M. Actede la Concòrdia [Recurs electrònic]. A: Col·legi de Farmàcuetics de Barcelona. Infarma 2011 : Congrès Europeu d’Oficina de Farmàcia. Barcelona; 2011.

Cliqueu damunt la imatge per veure el vídeo

Esteva de Sagrera J. 500 anys de la "Concòrdia dels apotecaris de Barcelona" [Recurs electrònic]. Barcelona: Servei d'Audiovisuals de la Universitat de Barcelona; 2011.

Cliqueu damunt la imatge per veure el vídeo

Concordie apothecariorum      Camí de la Concòrdia      Descobriment del llibre      La Concòrdia S. XX-XXI