Llengües

Inici >> Coneix el CRAI >> Biblioteques >> CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica >> Matemàtics catalans: Lauro Clariana Ricart (1842-1916)

Matemàtics catalans: Lauro Clariana Ricart (1842-1916)

Lauro Clariana Ricart (1842-1916)

Matemàtics catalans és el nom col·lectiu d’una sèrie d’exposicions sobre alguns matemàtics catalans, de totes les èpoques i sense presentació cronològica, reconeguts per les seves vessants professional, docent o investigadora.

Aquesta iniciativa del CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica s'emmarca dins l'objectiu de difondre els fons bibliogràfics de la Universitat de Barcelona i de reconèixer la història i la trajectòria de la institució i de les persones que n'han format part.

La sèrie Matemàtics catalans s’enceta amb Lauro Clariana Ricart, nascut a Barcelona l’any 1842, del qual el mes d’octubre de 2016 s’escaigueren cent anys de la seva mort.

Lauro Clariana Ricart (1842-1916)

Clariana, matemàtic i enginyer industrial especialitzat en Mecànica, va començar a exercir la docència l'any 1861 fent substitucions en diverses càtedres. Just aquell mateix any es va matricular per primera vegada a la Facultat de Ciències de la Universitat de Barcelona. El 1869 va defensar la tesi doctoral —Discurso sobre la Teoría general del movimiento en las máquinas desarrollado por D. Lauro Clariana en el ejercicio del doctorado correspondiente a la sección de Ciencias Exactas— i l'any següent va ser nomenat catedràtic numerari de Matemàtiques a l’Instituto de Segunda Enseñanza de Tarragona. L'any 1881 va accedir a la càtedra de Cálculo Diferencial e Integral de la Facultat de Ciències de la UB. Des d'aquell moment i fins a la seva mort, va continuar exercint-hi la docència, compaginant-la amb les classes a l'Escola Industrial i la seva tasca com a acadèmic numerari a la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona (RACAB). Va morir l'11 d'octubre de 1916 a Barcelona.

Agraïments

Totes les imatges de documents —títols, actes, etc.— provenen de l'Arxiu històric de la Universitat de Barcelona. Les imatges de les cobertes de les publicacions incloses provenen del fons del CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica.

<br />
Opineu sobre aquesta exposició