Llengües

Balcons per la pau

El CRAI Biblioteca del Campus Bellvitge acull la mostra fotogràfica «Balcons per la pau» de Julián Martín, fotoperiodista de l’Agència EFE (1981-2011). Les instantànies seleccionades, captades majoritàriament al barri de Gràcia de Barcelona entre el febrer i el març del 2003, evidencien la voluntat de pau i l’oposició a la guerra de l’Iraq mitjançant eslògans i accions reivindicatives.

Introducció

«“Balcons per la pau” surgió como una forma personal de manifestar mi protesta ante una guerra injusta y ante todas las guerras que proliferan por el mundo y también como una forma de dar voz y voto a los numerosos vecinos de los barrios de Barcelona que de manera sencilla colgaron sus pancartas sencillas, pero claras en sus balcones. Más de 6.000 tengo fotografiados para decir “No a la barbarie de la guerra”».

Julián Martín

A la capital catalana es van manifestar milers de persones el 15 de febrer del 2003 sota el lema «No a la guerra!», en contra de la decisió del govern espanyol de participar en el conflicte iraquià. Vulnerant el dret internacional, una coalició encapçalada pels Estats Units i el Regne Unit va aplegar unitats de les forces armades de diferents països (entre els quals les d’Espanya) i va envair l’Iraq. La invasió va suposar la mort de més d’un milió de civils iraquians, l’augment de l’hostilitat entre grups ètnics i religiosos i un estat fallit i inestable d’on ha acabat sorgint el terrorisme gihadista de l’Estat Islàmic, a més de provocar la consegüent guerra de Síria i la greu crisi actual dels refugiats.

Catorze anys després del «No a la guerra», els governs occidentals continuen sense trobar una solució pacífica als conflictes i la seva intervenció militar no fa més que agreujar la conflagració mundial.

L’exposició «Balcons per la pau» és una iniciativa contra la injustícia de totes les guerres i un testimoni i un homenatge dels ciutadans que les refusen. Des del 2003 s’ha pogut veure al Palau de la Virreina, en centres socials, biblioteques públiques, instituts o escoles.

Selecció fotogràfica