Inici >> Node >> Acte d'inauguració de l'exposició "G.N. Lewis i l'enllaç químic:100 anys compartint parells d'electrons"

Miércoles, 7 Diciembre 2016

Dimecres, 9 de novembre, va tenir lloc la inauguració d'una nova edició de la mostra del fons històric del CRAI Biblioteca de Física i Química. Organitzada cada any amb un tema específic, en aquesta ocasió ret homenatge al fisicoquímic G.N. Lewis i als seus estudis sobre els parells d'electrons i l'enllaç químic. La nova exposició, titulada G.N. Lewis i l'enllaç químic:100 anys compartint parells d'electrons, es podrà visitar durant tot el curs 2016-2017.

Durant l’acte, presidit pel vicerector de la Universitat de Barcelona, Enric Canela, el Dr. Agustí Nieto-Galan de la Universitat Autònoma de Barcelona va dictar la conferència "The atom and the Molecule (1916): Història, Memòria i Identitat". També van participar en l'acte el degà de la Facultat de Física, Atilà Herms, el degà de la Facultat de Química, Pere L. Cabot, el president de la Comissió d’Usuaris de la Biblioteca, Albert Moyano, i la cap del CRAI Biblioteca de Física i Química, Isabel Parés.

A principis del segle XX, la majoria de físics i químics havien acceptat que la matèria estava formada per àtoms i que la força elèctrica era la responsable de mantenir-los units entre si. Malgrat tot, els compostos orgànics representaven un repte important: com podia ser que les forces elèctriques, atractives entre partícules amb càrregues oposades però repulsives entre càrregues del mateix signe, fossin responsables dels enllaços entre dos àtoms del mateix tipus? Gilbert N. Lewis va ser el primer a donar una resposta a aquesta qüestió en l'article «The atom and the molecule», l'any 1916. I la publicació d'aquest article cabdal per la química és el que es commemora en l'exposició d'enguany.

En acabar l'acte, els assistents es van traslladar a la Biblioteca on el Dr. Canela va inaugurar in situ l'exposició i hi va haver un petit refrigeri.

Aquí teniu la presentació del Dr. Moyano i la conferència del Dr. Nieto-Galan en format pdf.

Vegeu també un petit reportatge gràfic de l'acte.