Llengües

Vitrina

LÀSER DE ROBÍ

Posat en funcionament el 1963 en la Secció de Física de la Facultat de Ciències de la Universitat de Barcelona. És el làser més antic de Catalunya i molt probablement el primer que va arribar a Espanya.

Característiques

Longitud d’ona: 694.3 nm

Regim de sortida: polsat, amb polsos de l’ordre del ms.

Cavitat ressonant: robí sintètic. òxid d’alumini (Al2O3) amb  òxid de crom (Cr2O3) amb els extrems emmirallats

Cavitat total: és el•líptica, amb el tub del flash en un focus i la barra de robí sintètic en l’altre focus, captant així la màxima quantitat de llum.

Fabricant

G&E Bradley Ltd., Neasden Lane, London NW 10.

Cos del làser: Tipus 301, nº de sèrie: 011

Aquest tipus va ser el primer làser comercial fabricat en UK per ús general en un laboratori, anunciat el 1962.

Promotor

El làser va ser adquirit pel catedràtic Luis Garrido Arilla (1930-2009) a través d’un projecte de recerca sobre la Física del Plasma finançat per una agència governamental americana.

ESPECTROSCOPI DE PRISMA

El desenvolupament de l’espectroscòpia al llarg del segle XIX va permetre iniciar el procés de entendre el comportament de la llum. Quan Albert Einstein, el 1916,  proposà el concepte de quantum de llum i va introduir

l’ emissió estimulada, es va assentar la base conceptual per als  màsers i làsers.

Aquest espectroscopi descomposa la llum a través d’un prisma. Està fabricat pel constructor francès Jules Dubosq en Paris, al voltant de 1880.

Per a referenciar les ratlles espectrals, s’afegia un tercer tub amb una escala graduada i una lent, que mitjançant una cara del prisma, formava la imatge de l’escala conjuntament amb l’espectre.