Vitrina

Prestatge 1 : Espectroscopi de cua d'escorpí

Espectroscopi de cua d'escorpí

Espectroscopi de cua d'escorpí fabricat per la companyia Grubb de Dublin (Irlanda) i adquirit per la Universitat de Barcelona a començament del segle XX

Els espectroscopi permeten analitzar la distribució espectral de la llum. En el cas dels estels, aquesta anàlisi fa possible determinar la temperatura de les atmosferes estel·lars i els elemenst que hi són presents.

L'espectroscopi de cua d'escorpí consta de diversos prismes. El situat al final de la cua reflecteix la llum i fa que aquesta passi per casa un dels altres dues vegades, augmentant així el poder resolutiu.

Comas i Solà, Josep. El Cielo : novísima astronomía ilustrada. Barcelona: Seguí. [192?]. 549 p.

Prestatge 2 : L'observació del Sol

L'observació contínua del Sol durant quasi 400 anys ha mostrat que l'activitat solar segueix un cicle amb un període d'onze anys. La manifestació més visible d'aquest cicle és el nombre de taques solars que es poden observar en un dia qualsevol : a més activitat solar, més taques.

Cicle d'activitat solar, reflectit en el nombre de taques en funció del temps

Ampliació d'una de les més de 1.600 plaques fotogràfiques de la Dra. Català

La Dra. Català (1925-2009) va iniciar la seva carrera científica l'any 1952 a la Secció d'Astronomia del Seminari Matemàtic de Barcelona. Posteriorment, va treballar a l'Institut Henri Poincaré i al Laboratori de Dinàmica i Estadística Estel·lars. El 1971 es va convertir en la primera dona que va ocupar un lloc d'astrònoma professional a la universitat espanyola. A la Universitat de Barcelona es conserven un gran nombre de fotografies del Sol preses per ella al llarg dels anys cinquanta i seixanta del segle XX