Llengües

1807-1839

Jules Gouffé (1807-1877) cuiner i pastisser francès. Fill d’un pastisser, va iniciar-se en el món de la cuina com aprenent del seu pare a la pastisseria. Als setze anys es va convertir en deixeble de Antonin Carême, amb qui va aprendre les nocions més importants de cuina.

Conegut amb el sobrenom de “apòstol de la cuina decorativa”, destaca per ser l’escriptor d’una de les obres més rellevants de cuina, el Livre de cuisine (1867), que va ser reeditat nombroses vegades, i revisat i augmentat per Prosper Montagné. Entre les seves obres també podem destacar altres títols com: Livre de conserves (1871), Livre de pâtisserie (1873) i Livre de soupes et des potages (1875).

La seva carrera va transcórrer a Paris, on va dirigir durant quinze anys un famós restaurant del carrer Faubourg Saint-Honore. S’explica que quan ja estava retirat, l’emperador Napoleó III seguia sol·licitant els seus serveis per als seus sopars de gala.

Gouffé J. Le Livre de Cuisine. Paris: Hachette; 1867.

Urbain Dubois (1818-1901) cuiner francès. Els inicis de la seva carrera van començar a Paris, on va treballar a diversos establiments, entre els que destaquen el Cafè Tortoni, el restaurant Le Rocher de Cancale i el Café Anglais. En la seva formació com a cuiner, van tenir molta importància les seves estades a Rússia, on va servir al príncep Orloff, i a Alemanya on va estar a càrrec de la cuina de Guillem I junt a Émile Bernard.

A Dubois el podem destacar com el cuiner que va potenciar el servei “a la russa”, on els aliments es preparaven en grans peces, es portaven ben decorats en un carro auxiliar a la taula  es tallaven davant dels comensals permetent-los menjar-los calents.

La seva obra escrita és considerable, els títols més rellevants són: La Cuisine classique: études pratiques, raisonnées et démonstratives de l'École Française appliquée au service a la russe (1856), La cuisine de touts les pays (1868), L’école des cuisinières (1876), La cuisine artistique (1882) i La nouvelle cuisine bourgeoise pour la campagne (1888).

Dubois U, Bernard E. La Cuisine classique :études pratiques, raisonnées et démonstratives de l'École Française appliquée au service a la russe. Paris: Chez les Auteurs; 1856.

Ángel Muro (1839-1897) escriptor i gastrònom espanyol és l’autor del cèlebre llibre publicat al 1894 El practicón. Aquest tractat, subtitulat Tratado completo de cocina al alcance de todos y aprovechamiento de sobras, conté nombrosos receptaris de la cuina popular de l’Espanya d’aquella època i va ser un dels llibres més llegits i utilitzats per la gran majoria dels cuiners peninsulars a començaments del segle XX, ja que va arribar a tenir a prop de 34 edicions en el període que va des de 1894 fins al 1928. Ángel Muro també va publicar amb posterioritat les famoses Conferencias culinarias i els dos volums del Diccionario general de cocina.

Muro Á. Diccionario general de cocina ilustrado con cromos de lujo ... Madrid: José María Faquineto; 1892.

Muro Á. El Practicón: tratado completo de cocina al alcance de todos y aprovechamiento de sobras... Madrid: Libr. Miguel Guijarro; 1894.