Llengües

Inici >> Coneix el CRAI >> Biblioteques >> CRAI Biblioteca del Pavelló de la República >> Els Bombardeigs durant la Guerra Civil espanyola

Els Bombardeigs durant la Guerra Civil espanyola

Amb motiu del 70è aniversari dels bombardeigs que va patir Barcelona i d'altres poblacions catalanes i espanyoles en el transcurs de la Guerra Civil, el CRAI  Biblioteca del Pavelló de la República ha elaborat un vídeo amb fons documental propi. Per a la seva realització s'han utilitzat imatges de cartells, plànols de la ciutat, fotografies, opuscles, postals, revistes, diaris, documents d'arxiu i també monografies per la selecció de textos.

"Els barcelonins havien anat acostumant-se a sentir l'anunci de l'alarma. Era un toc llarg, sostingut, de les sirenes; quan s'acabava, el senyal era tres tocs curts i seguits. Quan era de dia la gent no se'n preocupava gaire, però un cop fosc l'aprensió era més forta. En començar l'alarma tots els llums s'apagaven, tant els del carrer com els de dins de les cases".

Carles Pi i Sunyer. La guerra 1936-1939: memòries. Barcelona: Pòrtic, 1986. p. 113

Amb aquestes paraules expressava l'aleshores alcalde de Barcelona, Carles Pi i Sunyer, la trista quotidianitat amb què els barcelonins s'enfrontaven als bombardeigs que va patir la ciutat durant la Guerra Civil Espanyola. Però van ser moltes les poblacions catalanes i espanyoles que van patir uns bombardeigs criminals per part de l'aviació franquista...

La crua realitat és que la Guerra Civil Espanyola va servir de banc de proves de l'aviació militar de les diferents potències estrangeres que van prendre-hi part. Així, molts dels coneixements i de les tècniques adquirides durant la nostra guerra van aplicar-se posteriorment en el decurs de la Segona Guerra Mundial.

La població barcelonina té el trist honor de ser la primera població de la història de la civilització occidental en convertir-se en objectiu de les bombes. La petjada de la guerra, la por, la destrucció, la mort, l'horror, la desolació i la impotència ens arriben ara gràcies als testimonis del passat que es conserven al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República de la Universitat de Barcelona.

Més informació sobre els bombardeigs durant la Guerra Civil Espanyola als fons de les biblioteques del CRAI de la Universitat de Barcelona.

Monografies, articles, i altres

Documentals

Cartells

Fons d'arxiu

Imatges de bombardejos al Banc d’imatges del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Algunes pàgines web on trobareu informació sobre els bombardeigs durant la Guerra Civil Espanyola

Si desitgeu consultar més informació sobre la guerra civil en general us recomanem visitar el recull web específic sobre la Guerra Civil Espanyola elaborat pel CRAI Biblioteca del Pavelló de la República.

Opineu sobre aquesta exposició

desembre, 2008