Llengües

Inici >> Coneix el CRAI >> Biblioteques >> CRAI Biblioteca de Lletres >> De Montserrat a Súmer. L’aportació de Miquel Civil al desenvolupament dels estudis cuneïformes

Ressenyar l’obra de Miquel Civil (Sabadell, 7/05/1926 – Chicago, 13/01/2019) és intentar descriure l’obra d’un gegant, d’un homenot, a la manera planiana. La seva influència en els estudis cuneïformes és absolutament decisiva, essent una d’aquelles poques personalitats de les quals podem dir que han “modelat” una disciplina. La sumerologia i els estudis cuneïformes en general serien totalment diferents sense la seva monumental contribució.

Civil va fer les primeres passes en l’assiriologia de forma autodidacta amb les tauletes cuneïformes que hi ha allotjades al Museu Bíblic de l’abadia de Montserrat. Més endavant, inicià la seva formació reglada en assiriologia a París i posteriorment es traslladà a Filadèlfia. S’establí definitivament a Chicago, on va desenvolupar tota la seva prolífica carrera com a professor de sumerologia a l’Oriental Institute. Mestre absolut i sense rival en lexicografia mesopotàmica, ordenador de la literatura sumèria, el més gran expert en tecnologia i agricultura mesopotàmica, fonamentador de la gramàtica sumèria... Els adjectius per a descriure la seva obra i el seu pensament s’esgoten en boca dels més grans cuneïformistes contemporanis.

Des del moment de la seva creació l’any 1991, Civil va tenir una estreta relació amb l’Institut del Pròxim Orient Antic (IPOA) de la Universitat de Barcelona. Va col·laborar de manera entusiasta en el desenvolupament dels estudis orientals a la nostra universitat i molt especialment dels estudis cuneïformes. Va ser professor convidat a la UB i posteriorment a la Universitat Pompeu Fabra. L’any 2000 va rebre el títol de Doctor Honoris Causa a la Universitat de Barcelona.

Tot el material bibliogràfic que s’exposa en aquesta mostra prové de l’Institut del Pròxim Orient Antic (IPOA), el qual conserva i manté al dia la millor biblioteca d’assiriologia de Catalunya, essent un dels punts de referència dels estudis cuneïformes peninsulars. Tot el Fons documental de l'IPOA és consultable a travès del catàleg del CRAI-Universitat de Barcelona.

Autor dels textos:

Lluis Gonzaga Feliu Mateu
Institut del Pròxim Orient Antic (IPOA)

<br />
Opineu sobre aquesta exposició