Llengües

Inici >> Coneix el CRAI >> Biblioteques >> CRAI Biblioteca de Biologia >> Mostra bibliogràfica: En memòria de la Dra. Lynn Margulis (1938-2011)

Mostra bibliogràfica: En memòria de la Dra. Lynn Margulis (1938-2011)

Lynn Margulis © 2014 University of Massachusetts Amherst

Mostra bibliogràfica del CRAI Biblioteca de Biologia en memòria de la doctora Lynn Margulis.

Imatge: Lynn Margulis durant la conferència inaugural III Congreso sobre Comunicación Social de la Ciencia a La Coruña el 9 de novembre de 2005. Foto de Javier Pedreira. CC BY-SA 2.5, via Wikimedia Commons.

Lynn Margulis

Lynn Margulis, per Javier Pedreira CC BY-SA 2.5 via Wikimedia CommonsEl passat 22 de novembre de 2011 va morir la doctora Lynn Margulis, una autoritat mundial en biologia evolutiva, coneguda pels seus treballs sobre l’origen i evolució de les cèl·lules.

Llicenciada per la Universitat de Chicago, màster a la Universitat de Wisconsin, doctora per la Universitat de Califòrnia, i professora del Departament de Biologia de la Universitat de Massachusetts-Amherst. També va ser codirectora del Planetary Biology Internship de la NASA,  membre de la National Academy of Sciences i de la Russian Academy of Natural Science.

L'any 1999 va rebre la Medalla Nacional de la Ciència, la màxima distinció als científics als EUA. També va ser nomenada doctora honoris causa per nombroses universitats, entre d'altres, per la Universitat de València, la Universidade de Vigo i la Universitat Autònoma de Barcelona.

Part de la seva tasca científica se centra en el desenvolupament de les teories de l'endosimbiosi i de la simbiogènesi. Segons aquesta teoria, les cèl·lules eucariotes (les que tenen un nucli ben definit i que constitueixen animals i plantes) són producte d'una simbiosi de bacteris de classes diverses. I l'evolució dependria, segons Margulis, d'aquestes unions simbiòtiques i no pas de mutacions genètiques, com sostenen els neodarwinistes. De fet, desafià les teories neodarwinistes i defensà que les variacions heretades no es deuen a mutacions a l’atzar, sinó a la integració d’organismes a llarg termini.

També va col·laborar amb James Lovelock en el desenvolupament de la teoria Gaia, aquesta teoria es fonamenta en un conjunt de models científics que entenen el planeta Terra com a superorganisme que és capaç d’autoregular-se gràcies a uns processos biogeoquímics.

Margulis va estar casada amb Carl Sagan, divulgador científic que va saltar a la fama mundial amb el programa de televisió Cosmos. Mare de quatre fills, entre els quals l’assagista i poeta Dorion Sagan, amb qui va col·laborar en nombroses ocasions.

Tornar a l'inici

Publicacions exposades