Inici >> Node >> Exposició "Nazis i feixistes. L'ocupació simbólica de Barcelona (1939-1945)", amb la participació del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

InfoCRAI coronavirus

Bibliografía en línea

Viernes, 22 Diciembre 2017

El passat 20 de novembre es va inaugurar al Castell de Montjuic l'exposició Nazis a Barcelona. L’esplendor feixista de postguerra (1939-1945), que parteix de la recerca realitzada per al llibre Nazis a Barcelona. L’esplendor feixista de postguerra (1939-1945), de Mireia Capdevila i Francesc Vilanova, publicat enguany per L’Avenç, la Fundació Carles Pi i Sunyer i l’Ajuntament de Barcelona.

L'exposició pretén apropar a la ciutadania, mitjançant fotografies i documents de l'època, un episodi oblidat i força desconegut, de la història local: aquells anys quan una capital revolucionària va esdevenir una gran ciutat franquista. Una època en què nazis i feixistes podien formar part, amb total impunitat, de l'espai públic barceloní, des del 26 de gener de 1939 fins a la derrota de les potències de l'Eix a la Segona Guerra Mundial.

La caiguda de Barcelona a mans franquistes el 26 de gener de 1939 va posar punt i final a tres anys de Guerra Civil espanyola. L'ocupació de l'espai públic barceloní amb esvàstiques i actes feixistes s'explica gràcies a la complicitat evident de les autoritats locals i provincials, que van articular una xarxa de simpaties i reconeixements mutus entre els règims de Hitler, Mussolini i Franco. L'entusiasme per la nova Europa de l'Alemanya nazi i les promeses de futur del règim feixista italià es desplegaven amb una operació d'imatge contundent.

Heinrich Himmler, el gendre de Mussolini, el comte Galeazzo Ciano, i una llarga llista d'autoritats i delegacions italianes i alemanyes van visitar Barcelona i van ocupar simbòlicament els principals edificis de la ciutat: Ajuntament, Parlament de Catalunya, Palau de la Música Catalana, Universitat de Barcelona, Teatre Tívoli, etc. Les activitats organitzades es posaren al servei del triomfalisme ideològic del règim: exhibicions esportives, actuacions musicals, conferències i exposicions. Barcelona havia entrat en el sistema europeu nazi-feixista com ho havia fet l'Espanya de Franco.

El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República hi participa amb la cessió de diversos exemplars de monografies iguals a les exposades al Paraninf de la Universitat de Barcelona el febrer de 1941 a l'Exposición del Libro Alemán.

La mostra l'organitza l'Institut de Cultura de Barcelona i està comissariada per Mireia Capdevila (Fundació Carles Pi i Sunyer) i Núria Iceta (L’Avenç).

Es podrà visitar fins al 12 de febrer de 2018.

Membre de:

Logo de LERU                                           Segell EFQM 500    Logo de Bibliotecas comprometidas con la excelencia