Inici >> Node >> 2 de maig de 2023

2 de maig de 2023

Exposició Refugiats: Andorra país d’acollida amb col·laboració del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Viernes, 28 Abril 2023

refugiats-01.jpg

El passat dia 16 de març de 2023 es va inaugurar l’exposició Refugiats, Andorra país d’acollida a Cal Pal, cultura i identitat.

Cal Pal de la Cortinada és una de les construccions més representatives de l’arquitectura vernacular andorrana. Tancada durant dècades, ha obert les portes per acollir i oferir un espai de reflexió i debat entorn de la identitat, els orígens i el patrimoni natural i cultural d’Andorra.

Ara, Cal Pal impulsa un projecte de recuperació de la memòria històrica sobre els refugiats per valorar una època en què Andorra va créixer exponencialment, durant la Guerra Civil Espanyola i la Segona Guerra Mundial.

La mostra té un doble objectiu: retre homenatge a tots els refugiats que han passat per Andorra al llarg de la història i plantejar una reflexió sobre el moment actual, ja que, segons l’ACNUR, més de 103 milions de persones han fugit de casa seva a causa de les guerres, una xifra que no para de créixer.

L’exposició inclou textos, material fotogràfic, material de guerra i audiovisuals amb la voluntat de connectar la memòria històrica i la reflexió crítica sobre una dura realitat del món contemporani.

El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República ha cedit diversos fitxers per documentar l’exposició com aquests cartells que pertanyen a la seva col·lecció:

[Madrid] : U.G.T. : Sindicato Profesionales Bellas Artes, [193-?] de José Espert Arcos

[Madrid] : Junta Delegada de Defensa de Madrid. Delegación de Propaganda y Prensa, Sindicato Profesionales Bellas Artes UGT, [1937?] de l’il·lustrador Girón

Madrid : Junta Delegada de Defensa de Madrid. Delegación de Propaganda y Prensa, 1937 del dibuixant Parrilla

Xavier Llovera Massana és el comissari de la mostra que es podrà veure fins al 7 de gener de 2024. No us la perdeu!

Exposició virtual al CRAI Biblioteca de Filosofia, Geografia i Història: Dolores Juliano, pionera en l'Antropologia Feminista

Viernes, 28 Abril 2023

El 10 de febrer de 2023 es va celebrar a la Facultat de Geografia i Història l’homenatge a l’antropòloga Dolores Juliano Corregido, amb motiu del Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència i en el marc del cicle d’homenatges a figures destacades del pensament feminista de les nostres facultats.

caratulaexpo_0.jpg

L’acte va ser promogut pels Vicedeganats de recerca de la Facultat de Geografia i Història i la Facultat de Filosofia, i organitzat per la Comissió d’Igualtat d’ambdues facultats, amb el suport del Departament d’Antropologia social.

Havia de ser un homenatge en vida, en reconeixement de tota una trajectòria vital i acadèmica dedicada a l’estudi i la defensa dels drets de les dones i d’altres col·lectius. La mort de la Dolores el novembre de 2022, a l’edat de 90 anys, convertí l’acte en un homenatge pòstum.

Des del CRAI Biblioteca Filosofia, Geografia i Història es vam voler sumar a l’homenatge, amb una mostra del fons bibliogràfic de l'autora custodiat al CRAI biblioteca, entre els mesos de febrer i març de 2023. Ara presenten l'exposició en format virtual Dolores Juliano, pionera en l'Antropologia Feminista a fi de seguir difonent la seva obra i llegat dins la comunitat universitària i més enllà.

Visites UB al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Miércoles, 26 Abril 2023

alumni-ub-pavello-republica-526x526_0.jpg

El passat dijous dia 20 d'abril van rebre, al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, la visita d'un grup d'estudiants dels Serveis Lingüístics de la UB, acompanyats de dos membres del servei.

Els Serveis Lingüístics ofereixen diverses visites i rutes dintre del seu programa Activitats d'acollida lingüística per a estudiants no catalanoparlants que estan interessats a aprendre català.

Enguany, per primera vegada, van proposar la visita al Pavelló de la República i, si hem de fer cas als comentaris al seu Twitter, no serà la darrera. Com a curiositat, aquests són els països d'origen dels visitants: Polònia, Rússia, França, Alemanya, Perú, Brasil, Argentina, Xina i Itàlia

I dimarts 25 van rebre als estudiants d'Alumni UB. En aquest cas es tracta d'unes visites que es van programant cada curs i que reben el títol de La cara oculta de les biblioteques.

Com és natural, per a cada tipus de visita, adapten els continguts i els materials que mostren als seus interessos i nivells.

Ens complau molt que les diferents unitats de la Universitat de Barcelona s'acostin al CRAI, sigui al Pavelló de la República, sigui a les altres seus del CRAI, per conèixer  la riquesa dels fons que es custodien i les diferents tasques i activitats que s'hi desenvolupen.

ODS 4: Educació de qualitat

Exposició Societat Catalana d'Arqueologia: 40 anys! al CRAI Biblioteca de Filosofia, Geografia i Història

Miércoles, 26 Abril 2023

cartell_aqueologia.png

L’any 1983 es fundà la Societat Catalana d’Arqueologia amb la voluntat de modernitzar i de suplir les mancances que hi havia en l’arqueologia catalana.

L’ànima d’aquesta fundació fou el seu primer president Josep Barberà i Farràs.

L’exposició Societat Catalana d’Arqueologia: 40 anys! commemora no només aquest fet, sinó la trajectòria d’una associació sense afany de lucre i independent oberta a tothom, dedicada a difondre, defensar i promocionar els coneixements en arqueologia.

En l’exposició es reflecteixen les nombroses activitats fetes així com les publicacions que al llarg de quaranta anys s’han dut a terme i que es poden consultar al CRAI Biblioteca de Filosofia, Geografia i Història de la Universitat de Barcelona. Podeu accedir a aquestes publicacions via Cercabib.

L’exposició es podrà visitar dins de l'horari d'obertura del CRAI Biblioteca del 28 d’abril al 28 de maig.