Inici >> Node >> Visita cultural de l'equip del CRAI Biblioteca del Campus de Mundet al Born CCM

Visita cultural de l'equip del CRAI Biblioteca del Campus de Mundet al Born CCM

Martes, 4 Mayo 2021

El Born Centre de Cultura i Memòria acull una exposició al voltant de la reforma pedagògica a Barcelona entre el 1908 i el 1979 i que porta per títol  Per una educació en llibertat. Barcelona i l’escola. 1908-1979.

El CRAI de la UB hi ha col·laborat amb diversos documents procedents dels CRAI Biblioteques del Campus de Mundet i del Pavelló de la República.

El passat dimecres, 28 d’abril de 2021, part de l´equip del CRAI Biblioteca del Campus de Mundet  va visitar l’exposició, gaudint d'una interessant visita guiada.

La mostra inicia el seu recorregut l’any 1908, quan l’Ajuntament de Barcelona decideix dur a terme un projecte sense precedents: la creació d’un  pressupost extraordinari de cultura dirigit a la creació d’escoles en les que s’aplicaran metodologies pedagògiques més modernes i que seran gratuïtes, mixtes, laiques i en català. Tot i que el projecte no va tirar endavant degut a l’oposició dels grups polítics més conservadors, va assentar les bases sobre les quals s’edificarien els posteriors sistemes educatius catalans.

Finalitza aquest recorregut l’any 1979, amb imatges que il·lustren la recuperació de la democràcia i l’inici de multitud de protestes i manifestacions en defensa de l’escola pública.

La impressionant recreació dels escenaris ajuda a posar en context les explicacions del guia durant les diferents etapes polítiques, econòmiques i socials, i deixa palesa que l’educació ha estat sempre motiu de conflictes polítics i ha esdevingut un mecanisme més de control social.

La pregunta amb la qual el guia va acabar l’exposició va ser: s’ha acabat ja el debat sobre l’educació?

Podeu visitar l'exposició Per una educació en llibertat fins al 27 de març de 2022.