Inici >> Node >> Nou portal del patrimoni bibliogràfic i documental de la Universitat de Barcelona

Viernes, 21 Abril 2023

noticia_patrimoni_bibliografic_i_documental_comp_0.png

El CRAI celebra la diada de Sant Jordi d'enguany també amb la publicació del nou portal Patrimoni bibliogràfic i documental, una iniciativa que neix amb l’objectiu principal de dinamitzar i impulsar l’accés a un dels fons més rics de tot l’estat i contribuir a la investigació a partir de l'estudi del patrimoni bibliogràfic i documental de la Universitat de Barcelona, custodiat i conservat pel CRAI.

S’hi accedeix des del mateix Cercabib, l’eina de descoberta del CRAI. És cert que tots estàvem avesats a consultar aquesta informació des de la pàgina web del CRAI, i de fet, no s'ha renunciat a aquest valuós punt d'accés. No obstant això, s'ha volgut aprofitar també l'oportunitat brindada pel potencial tecnològic d'ALMA, el sistema actual de gestió de biblioteques que recopila i administra totes les dades que descriuen els nostres fons i col·leccions. D'aquesta manera els usuaris, sense haver de sortir del Cercabib, disposen d'una eina addicional de suport per a la recerca i l'aprenentatge.

Per garantir la coherència descriptiva i facilitar la identificació dels recursos, s'ha dissenyat el portal respectant l'estructura original de l'entorn web del CRAI. Al mateix temps s'han establert nous criteris descriptius i s'ha optimitzat el control del CRAI sobre els fons i les col·leccions a través del catàleg. De fet, el desenvolupament d'aquesta tasca ha implicat la revisió de centenars de dades i ha reforçat la qualitat del servei ofert als usuaris.

El portal compta amb una interfície d'usuari adaptada a dispositius mòbils, intuïtiva i fàcil d'utilitzar. L'usuari té l'opció de triar entre navegar pels continguts o utilitzar la caixa de cerca, destacada a la pàgina d'inici.

S'ha seleccionat la forma més adequada de presentar els registres bibliogràfics per a cada col·lecció, ja sigui com a conjunts lògics no detallats o com a títols individuals. En el cas dels recursos digitalitzats, que segueixen els principis d'accés obert, els registres bibliogràfics enllacen directament amb el repositori de difusió on s'ha integrat la col·lecció. En determinats casos, s'han creat subcol·leccions per a una millor organització.

El disseny del portal ha anat a càrrec de la Unitat de Procés Tècnic del CRAI amb la col·laboració de la Unitat de Projectes. Comença ara la fase de seguiment del projecte en la qual es valoraran els aspectes a millorar.

Bona diada a tota la comunitat UB!

ODS 4: Educació de qualitat