Inici >> Noticies Butlleti >> La Universitat de Barcelona i la Fundació Bernat Metge. Cent anys de companyia mútua (1923-2023)

dilluns, 6 febrer 2023

Per commemorar el centenari de la creació, per iniciativa de Francesc Cambó, de la Fundació Bernat Metge, encarregada d’oferir al públic català traduccions dels clàssics grecs i llatins, i per celebrar la proximitat entre les dues institucions, el CRAI Biblioteca de Lletres ha volgut organitzar una exposició bibliogràfica commemorativa que recordi aquesta efemèride, que podreu visitar des de l'1 de febrer fins al 17 de març.

La mostra consta de quatre vitrines dedicades a cada un dels personatges principals de la Institució: Francesc Cambó, Joan Estelrich, Carles Riba, i Joaquim Balcells i la seva escola. Endemés, en sis taules expositives s’apleguen volums, majoritàriament del fons històric de la Universitat de Barcelona, dedicats a il·lustrar les vicissituds d’aquella ‘generació perduda’, deixebles de Balcells i Riba, que no pogueren continuar la carrera acadèmica a la UB després de la desfeta de 1939 i les penalitats de la represa. També hi ha un apartat dedicat als nous col·laboradors que, formats a la UB, s’incorporaren a la FBM a partir dels anys 60 i 70. Hi ha dues seccions temàtiques dedicades respectivament als textos filosòfics traduïts per la FBM i a la participació de traductores en la tasca d’anostrament dels clàssics. Per últim, el darrer apartat vol resumir l’evolució que ha experimentat la Institució en els darrers anys i els primers balanços historiogràfics sobre la seva trajectòria.

El curador de l’exposició bibliogràfica ha estat el Dr. Xavier Espluga, Catedràtic de Filologia Llatina de la UB, en col·laboració estreta amb el personal del CRAI Biblioteca (Esther Acereda).

Volem agrair la participació del CRAI Biblioteca de Filosofia, Geografia i Història, CRAI Biblioteca Pavelló de la República i CRAI Biblioteca de Dret, que han cedit en préstec algunes de les obres exposades en aquesta mostra, així com la de Raül Garrigasait, president de La Casa dels Clàssics.

Us emplacem el dia 9 de febrer, 18:00, aula 113 de la Facultat de Filologia i Comunicació de la Universitat de Barcelona, a la presentació de l'exposició, que comptarà amb la participació del cap del CRAI Biblioteca de Lletres, Josep Turiel, el catedràtic de Filologia Llatina i curador de la mostra, Xavier Espluga i el president de La Casa dels Clàssics, Raül Garrigasait. A continuació (19:30) es farà el recorregut guiat per l’exposició.

Així mateix us oferim dues visites guiades el dimecres 8 de febrer a les 12:00 i el dijous 9 de febrer a les 19:30.

Us hi esperem!!