Dades de recerca

Avui en dia la gestió de les dades de recerca ha esdevingut fonamental en qualsevol procés d'investigació. Ordenar, documentar i compartir les dades facilita la verificació i reproductibilitat dels resultats obtinguts.

La publicació de dades de recerca permet preservar-les, identificar-les, accedir-hi, reproduir-les i difondre-les de manera fàcil, útil i vàlida per tal de fer-les visibles i potenciar-ne impacte. Garantir l'accés lliure a les dades comporta el benefici de poder explotar-les, usar-les i avaluar-les.

En aquesta pàgina trobareu eines i informació per gestionar les dades i poder complir amb els requeriments del programa Horitzó 2020.

Les dades i els projectes finançats per Horitzó 2020

En el marc del programa de recerca europeu Horitzó 2020, es va iniciar un Pla pilot de dades de recerca en obert que requeria la creació d'un Pla de gestió de dades (Data Management Plan, DMP) i publicació les dades associades a qualsevol resultat publicat.

A partir de 2017, el Pla pilot desapareix per esdevenir la norma general de qualsevol projecte finançat per Horitzó 2020. Així doncs, en tots els projectes s'haurà d'elaborar un Pla de gestió de dades i compartir les dades de manera tan oberta com sigui possible. A més, cal que les dades siguin 'FAIR', és a dir, trobables (findable), accessibles (accessible), interoperables (interoperable) i reutilitzables (reusable).

Programa Horizon 2020

Guidelines on FAIR Data Management in Horizon 2020

The FAIR Data Principles

Planificar: com crear un Pla de gestió de dades

En un Pla de gestió de dades cal explicar què es farà de les dades durant el projecte i una vegada finalitzat: quines dades s'obtidran, es recolliran o es processaran, quins estàndards i quina metodologia s'hi aplicaran, qui podrà accedir a les dades i quan, i com es preservaran quan el projecte hagi finalitzat.

Per elaborar un pla de gestió us facilitem els recursos i les eines següents:

Plantilla per a un Pla de gestió de dades: document elaborat pel Grup de Treball de Suport a la Recerca del CSUC d'acord amb les directrius del programa Horitzó 2020.

Eina en línia: basada en DMP Online, elaborada pel Grup de Treball de Suport a la Recerca del CSUC.

DMP Online: eina en línia creada pel Digital Curation Centre (UK). Inclou plantilles per a projectes del programa Horitzó 2020.

PAGODA: traducció i adaptació al castellà del DMPonline feta pel Consorcio Madroño.

DMP Tool: eina en línia creada per la Universitat de Califòrnia. No disposa d'una plantilla per a projectes del programa Horitzó 2020, però inclou molts exemples de plans de gestió.

Difondre les dades

Una vegada publicats els resultats de la recerca duta a terme, en molts casos també caldrà difondre les dades que sustenten aquests resultats. Per fer-ho, els investigadors de la Universitat de Barcelona disposen de les opcions següents:

En un repositori temàtic. Consulteu el més adequat a Registry of Research Data Repositories

Per mitjà del Dipòsit Digital de la UB

En altres repositoris multidisciplinars. Consulteu l'estudi fet pel Grup de Treball de Suport a la Recerca del CSUC.

A l'hora de publicar les dades cal tenir en compte la utilització de llicències per permetre'n la reutilització. En trobareu més informació a:

Assessorament i informació sobre propietat intel·lectual al CRAI de la UB

Llicències per a dades obertes

Reutilitzar i citar les dades

Pot ser que en alguns projectes en lloc de crear noves dades vulguem utilitzar dades ja existents. En aquests casos és fonamental citar les dades originals i, per aquesta raó, us facilitem els recursos següents:

Principis de citació de dades

Servei de citació de Datacite

Per obtenir-ne més informació, contacteu amb nosaltres a través del S@U, Servei d'Atenció als Usuaris, o amb l'Oficina de Difusió del Coneixement del CRAI.

totes les xarxes socials del CRAI icono de canal de contenidos sindicado  twitter Blog del CRAI

Els continguts del web CRAI UB estan subjectes a la llicència de Reconeixement de Creative Commons 4.0, llevat que s'hi indiqui el contrari.