Inici >> Serveis que ofereix el CRAI >> Suport als investigadors >> Gestió i edició de revistes científiques

Gestió i edició de revistes científiques

Revistes científiques de la Universitat de Barcelona (RCUB) és el portal que recull les revistes científiques especialitzades en diversos àmbits temàtics, editades o coeditades per la Universitat de Barcelona.

Per crear i gestionar el portal s’utilitza el programari de codi lliure Open Journal Systems (OJS), desenvolupat per Public Knowledge Project (PKP).

Al portal RCUB trobem:

Revistes científiques d'articles en curs de publicació.

Revistes científiques que ja no es publiquen però de les quals es disposa de la col·lecció en format digital

RCUB permet diferents tipologies d'edició segons les necessitats de la vostra revista:
 Gestió simple: només edició del sumari i publicació final dels articles en PDF o HTML.

Gestió completa: gestió i control autònom per part de l'editor de tot el procés editorial de la revista electrònica (des de la recepció d'articles per part de possibles autors, passant per l'acceptació d'un comitè editorial, la revisió per parells, correccions, etc.) fins a arribar a la publicació final del número.

Gestió referencial: només descripció de la revista i edició del sumari quan sigui possible.

La finalitat d’aquest portal és doble: contribuir a la difusió i a una major visibilitat d’aquestes revistes, i oferir als editors de la Universitat de Barcelona, una eina per gestionar i publicar les seves revistes en format electrònic.

Permetre la gestió editorial i la publicació d'una revista electrònica des d'una única plataforma web.
 Crear un entorn únic de difusió i de cerca de les revistes editades per la Universitat de Barcelona.
 Incentivar la publicació en format digital i en accés obert.
 Facilitar la preservació de les revistes per a un ús futur.
 Continuar col·laborant en iniciatives nacionals, com ara Revistes Catalanes amb Accés Obert (RACO), i internacionals utilitzant el protocol d'interoperabilitat d'Open Archives Initiative (OAI).

Manteniment del servidor i actualització del programari de codi lliure OJS.
 Formació en l'ús de l'OJS.
 Assessorament en la gestió de drets d'autor i propietat intel·lectual.
 Orientacions per posicionar les revistes en els índexs nacionals i internacionals i per millorar-ne la qualitat i visibilitat.
 Introducció dels sumaris de les revistes de RCUB a RACO i a Dialnet. Quan una revista es dóna d'alta a RCUB, des del CRAI es realitzen les gestions per incloure'n els sumaris en ambdós repositoris (RACO i Dialnet) amb l'objectiu de mantenir-los actualitzats.

Convocatòries de reconeixement de les revistes científiques de la UB

Des de l'any 2010 el Vicerectorat de Comunicació i Projecció obre unes convocatòries de reconeixement de les revistes científiques de la UB i de concessió d'ajuts per publicar-les.

Aquestes convocatòries tenen com a finalitat atorgar una ajuda econòmica a les revistes editades per membres de la UB (grups de recerca, professorat a títol individual, centres o departaments propis) que publiquin o vulguin publicar revistes en edició digital, tot i que la subvenció també es pot aplicar a l'edició paral·lela en paper.

ContacteUnitat de Projectes del CRAI: revistesub(at)ub.edu

totes les xarxes socials del CRAI icono de canal de contenidos sindicado  twitter Blog del CRAI

Els continguts del web CRAI UB estan subjectes a la llicència de Reconeixement de Creative Commons 4.0, llevat que s'hi indiqui el contrari.