Inici >> Noticies Butlleti >> La primera edició de la Ruta a l’Exili comença al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

dilluns, 19 juliol 2021

El passat dijous dia 15 de juliol va tenir lloc al Pati Gernika del Pavelló de la República de Barcelona l'acte de recepció adreçat als joves participants de la primera Ruta a l'Exili. El Pavelló va esdevenir el "punt 0" d'aquesta ruta que durarà fins al 30 de juliol.

ruta1_0.jpg

Ruta a l'Exili, és un projecte educatiu itinerant impulsat per l'Institut de la Joventut d'Espanya (INJUVE) i l'Observatori Europeu de Memòries (EUROM) de la Fundació Solidaritat de la Universitat de Barcelona. Té l'objectiu d'apropar la història recent espanyola a les noves generacions a través de recorreguts pels llocs de memòria de l'exili republicà, i amb una metodologia interactiva que inclou activitats formatives i socioculturals.

ruta2.jpg

L'exili, la memòria i les identitats nacionals són els tres eixos del programa acadèmic d'aquesta expedició. Les temàtiques seran abordades sobre el terreny a partir de tallers relacionats amb l'arqueologia, el medi ambient, la fotografia, el teatre, i altres propostes interdisciplinàries entre les quals s'inclouran els interessos col·lectius dels mateixos expedicionaris i expedicionàries.

Els participants tindran l'oportunitat d'aprendre a recollir testimonis orals preparant i realitzant una entrevista amb un exiliat, a explorar el patrimoni rural i urbà a la cerca de les empremtes arqueològiques de la Guerra Civil i de l'exili, a acampar de manera segura i a compartir els seus propis coneixements i vivències.

Totes les activitats seran tutoritzades per experts de les associacions Memòria SoterradaBe Wild Be Proud; han estat sufragades pel Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030, a través de l'INJUVE, i s'han organitzat en col·laboració amb entitats locals, ajuntaments i consells comarcals

ruta3.jpg

La convocatòria estava adreçada a joves de tota Espanya entre 16 i 17 anys i les inscripcions, més de 275!, es van tancar el passat 4 de juny.

La selecció del grup de 30 expedicionaris va tenir en compte la motivació i l'originalitat de les propostes creatives presentades. Els 30 joves començaran una convivència que durarà 15 dies i els portarà a descobrir camins de l'exili republicà català i espanyol. La ruta, que es farà sobretot a peu i amb autocars, recorrerà llocs i espais de memòria relacionats amb l'exili a la frontera est de Catalunya amb França, i finalitzarà el 30 de juliol a l'espai de l'antiga presó Model de Barcelona.

ruta4.jpg

Durant la jornada inaugural que va tenir lloc al Pati Gernika del Pavelló de la República, els participants van ser rebuts per la directora del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, Lourdes Prades, i pels creadors i coordinadors de l'itinerari: Salu Flores, Edu Granados i Ignacio Pàmies. Esl acompanyarà David González, investigador de Didàctica del Patrimoni, les Arts i el Turisme Cultural a la Universitat de Barcelona i gestor de projectes a l'EUROM – Solidaritat UB, qui va presentar la guia de la ruta.

Lourdes Prades, responsable del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, va fer una introducció sobre l’edifici i la seva significació i tot seguit va mostrar i explicar la selecció dels fons de l’hemeroteca, de la cartelleria de la Guerra Civil, i dels documents i objectes de l’exili republicà que s’havien preparat per a l’ocasió. També va destacar el nou recurs sobre revistes d’exili que precisament es s'havia presentat aquesta mateixa setmana.

Després de dinar a l’aire lliure els participants van sortir en autocar cap a Figueres, següent punt de la ruta. Ha estat un plaer acollir-los! Els desitgem que tinguin una bona ruta!