Inici >> Noticies Butlleti >> Presentació del llibre sobre Multilingüisme i Brigades Internacionals a la Feria del libro de Cádiz

dilluns, 17 juliol 2023

Hablamos diferentes idiomas, pero una misma lengua

El passat dia 30 de juny es va presentar el llibre Hablamos diferentes idiomas, pero una misma lengua: Multilingüismo y pedagogías en las brigadas internacionales a la 38a edició de la Feria del Libro de Cádiz.

El servei de publicacions de la Universidad de Cádiz ha editat aquesta obra de Lourdes Prades, responsable del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República i del portal de SIDBRINT, i de Ramon Naya, membre de l’equip del CRAI Biblioteca del Campus de Mundet i investigador de SIDBRINT. El llibre ha estat prologat per  Sebastiaan Faber professor d’Estudis Hispànics de l’Oberlin College dels Estats Units i per Antonio Selva Iniesta codirector del CEDOBI Centro de Estudios y Documentación de la Brigadas Internacionales.

Es tracta del número quatre de la col·lecció Faro de la Memoria que promou la difusió d’estudis que suposin un avenç en el coneixement de la Memòria Històrica i de la Història Social a les àrees relacionades amb les Ciències Socials i les Humanitats.

L’any 1937, uns 35.000 joves procedents de diferents punts del món van acudir de manera voluntària a Espanya, per a formar part de les Brigades Internacionals, contra el feixisme que s’anava estenent per Europa. Ja en aquell temps, els diaris locals van parlar del concepte “Babel de la Manxa” però a diferència del que va passar amb la ciutat del relat bíblic, on afrontar un desafiament va acabar en la manca d’entesa, les Brigades Internacionals van tenir com a punt de partida un esforç per superar les barreres idiomàtiques per poder assumir un repte comú.

Ramon Naya i Lourdes Prades han indagat en fonts documentals primàries: premsa de l’època, documents d’arxiu i en escrits de memòries dels mateixos voluntaris, per donar forma a aquest llibre, ple d’anècdotes, records i vivències i que analitza diferents aspectes relacionats amb la comunicació i les Brigades Internacionals: des de com s’organitzaren en la lluita contra l’analfabetisme a la creació d’escoles i mètodes de formació, la relació amb la població civil o el paper de la premsa i la ràdio.