Inici >> Noticies Butlleti >> Exposició “Expedient 2619. Art en dipòsit (Mataró 1936-2023)” al Museu de Mataró amb col·laboració del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

dimarts, 27 juny 2023

Expedient 2619

Ca l’Arenas. Centre d’Art del Museu de Mataró, s’ha inaugurat recentment  l’exposició Expedient 2619. Art en dipòsit (Mataró 1936-2023)comissariada per l’historiador de l’art Francesc Miralpeix, de la Universitat de Girona.

Es tracta d’un projecte concebut com un acte necessari de transparència, en la línia del camí emprès per alguns grans museus i institucions europees a l’hora de revisar la naturalesa dels seus fons.

La història de la majoria dels museus catalans no s’entendria sense el trasbals que va suposar la Guerra Civil per al conjunt del patrimoni del país. Hi hagué un abans i un després en la museografia catalana, i la ciutat de Mataró no en va ser una excepció. Gairebé noranta anys després de la fi del conflicte bèl·lic, s’ha volgut posar una mica més de llum a la història del Museu de Mataró i a l’origen de les col·leccions i del projecte museístic de Can Serra, la seva seu principal, que van començar a prendre forma els primers anys de la dictadura franquista, com un gran contenidor d’objectes de tota mena, a la manera dels museus vuitcentistes.

El seu fons estava constituït per algunes donacions particulars, amb fons aplegats abans de la Guerra Civil a l’Escola d’Arts i Oficis, amb obres de la salvaguarda republicana i amb objectes procedents de dos dipòsits realitzats el 1944 pel Servicio de Defensa del Patrimonio Artístico Nacional (SDPAN).

Per raons ben diverses, els béns requisats durant la guerra que no van ser retornats als seus propietaris van passar a ser de titularitat del nou Estat Nacional, que els va cedir en qualitat de dipòsit a museus, institucions i particulars. El Museu de Mataró no va ser l’únic museu català en rebre objectes d’aquesta procedència, però sí un dels més beneficiats del repartiment.

L’Expedient 2619 identifica els dos lots arribats l’11 de maig i 2 d’agost de 1944.

L’exposició ha comptat amb la col·laboració de nombrosos arxius i institucions i el CRAI Biblioteca del Pavelló de la República ha estat un d’ells. S’han cedit aquests tres cartells:

La mostra es pot visitar fins al 22 d'octubre de 2023.

ODS 17: Aliances per assolir els objectius