Inici >> Noticies Butlleti >> Col·laboració del CRAI Taller de Restauració amb l’Observatori Fabra: conservació del patrimoni sísmic

dilluns, 18 octubre 2021

El passat mes de setembre va tenir lloc la 37th General Assembly of the European Seismological Commission. La sismòloga Maria Teresa Merino va presentar un projecte de l’Observatori Fabra amb la col·laboració de Tana Andrades, del Taller de Restauració del CRAI de la Universitat de Barcelona i el Dr. Josep Batlló de l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC). El projecte consisteix en la recuperació, identificació i conservació del patrimoni sísmic, posant les seves experiències i els coneixements més profunds dels professionals de la restauració i d'altres àmbits a disposició de totes aquelles institucions que disposin de material d’aquest tipus, per tal de preparar un breu i útil compendi de bones pràctiques i problemes a evitar sobre identificació, inventari, conservació-preservació, restauració, ús i exposició del patrimoni sísmic.

L'Observatori Fabra es dedica des de 1904 a observacions i estudis astronòmics, meteorològics i sismològics. Les observacions sísmiques van començar el 1906 i s'han mantingut actives des de llavors. El patrimoni sísmic inclou instruments originals i documentació diversa, registres instrumentals i dades macro-sísmiques recollides de diverses fonts. La col·laboració de Tana Andrades amb M. Merino ja va començar fa anys amb l’assessorament sobre la conservació i l’exposició d’aquests documents, especialment les bandes de paper amb fum de carbó que deixen enregistrada una línia amb els moviments sísmics. Aquestes bandes tenen problemes de conservació tant en les capes preparatòries com en la conservació del propi fum sobre la superfície del paper. En el passat ja es van presentar amplis resums del patrimoni i d'alguns d'aquests projectes fins a la data. Està previst que surti publicada en breu una primera versió completa d'aquest tutorial per compartir-la lliurement amb la comunitat interessada.