Inici >> Noticies Butlleti >> El CRAI Biblioteca de Fons Antic participa en l'exposició sobre Juliana Morell al monestir de Pedralbes

dilluns, 18 desembre 2023

El llegat retrobat de Juliana Morell (1594-1653) té per objectiu donar a conèixer el llegat vital, intel·lectual i espiritual de Juliana Morell. Es podrà visitar al Monestir de Pedralbes entre el 12 de desembre del 2023 i el 14 d'abril del 2024.

Humanista polifacètica, poliglota i escriptora espiritual, Juliana Morell, religiosa dominica a Avinyó, va ser una de les veus prominents de la Contrareforma a França. Nascuda a Barcelona, va defensar tesis orals en filosofia a casa seva, a Lió, ciutat on es va traslladar amb el seu pare, amb només 12 anys.

Aquesta fita la va convertir en la primera doctora de la història i li va atorgar un lloc al paranimf de la Universitat de Barcelona, fet que l'ha convertida en una icona per a la nostra Universitat.

La comissària és Georgina Rabassó (ADHUC-UB), que ha donat una rellevància especial a la biblioteca de la Juliana Morell, concretament als volums conservats al CRAI Biblioteca de Fons Antic de la UB, els únics documents originals exposats.

Efectivament, el CRAI Biblioteca de Fons Antic conserva 5 edicions que mostren el seu exlibris i altres anotacions manuscrites de la seva mà a les portades. Quatre d’aquestes edicions —una en dos volums—, són les que es mostren a l’exposició. Són impresos de finals del segle XVI i inicis del XVII impresos a París, Lió, Colònia, Frankfurt i Ginebra, sobre teologia, i història eclesiàstica, però també s’inclou un volum de les obres d’Aristòtil en grec i llatí.

Juliana Morell és una de les 19 dones d’un total de 700 noms de persona presents a la base de dades Antics posseïdors amb l’enllaç al catàleg per poder recuperar les obres de la seva biblioteca conservades a la UB. També podeu consultar l’entrada dedicada a ella dins l’exposició virtual Biblioteques retrobades: els antics posseïdors del CRAI Biblioteca de Reserva.

El projecte expositiu, dut a terme pel Monestir de Pedralbes, la Universitat de Barcelona a través d’ADHUC-Centre de Recerca Teoria, Gènere, Sexualitat i la Fundació Mir-Puig, ha permès restaurar i digitalitzar les obres del CRAI Biblioteca de Fons Antic al Taller de Restauració i al Centre de Digitalització del CRAI, respectivament.

ODS 5: Igualtat de gènere