Inici >> Node >> Exposició “Philippe Gaussot. Fotografia i treball humanitari amb els refugiats de la Guerra d’Espanya” al Museu Memorial de l’Exili amb la col·laboració del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Lunes, 18 Diciembre 2023

El passat mes d’octubre es va inaugurar l’exposició “Philippe Gaussot. Fotografia i treball humanitari amb els refugiats de la Guerra d’Espanya” al Museu Memorial de l’Exili de La Jonquera, que es podrà visitar fins al 18 de febrer de 2024.

Philippe Gaussot (Belfort, 1911-Chamonix, 1977) va ser un destacat fotògraf i humanista, que va capturar unes impressionants imatges durant la Guerra Civil Espanyola, centrant-se en els refugiats i les seves experiències.

Aquesta exposició presenta una col·lecció de més d’un centenar de fotografies inèdites, que testimonien la duresa de la guerra i el dia a dia de les persones que van buscar refugi en aquells temps difícils. Documenten el pas dels refugiats republicans espanyols pels llocs fronterers, pels camps o per les colònies infantils, i a la vegada permeten resseguir l’esforç que el Comitè Nacional Catòlic, del qual Gaussot era el màxim delegat, va realitzar en aquells dies de la retirada.

Les imatges van ser fetes entre 1937 i 1940 i van aparèixer en una maleta que va guardar el fill de Gaussot, Jean-Philippe.

El director, realitzador i guionista Felip Solé (Lleida, 1948) ha comissariat la mostra amb la col·laboració de l’associació 24 Août 1944 de París.

El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República ha col·laborat en la cessió de documents que han estat reproduïts tant per l’exposició i com per la publicació del catàleg. La majoria provenen del Fons Personal Josep Maria Trias Peitx (1900-1979) i formen part de l’Arxiu del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República.

El catàleg ha comptat amb la col·laboració d’experts en la matèria com la professora del Departament d’Història Contemporània de la Universitat de Barcelona Queralt Solé i la investigadora i companya del CRAI de la Universitat de Barcelona Gemma Caballer.

ODS 17: Aliances per assolir objectius