I. Precedents i preparatius del viatge

LA UNIVERSITAT AUTÒNOMA DE BARCELONA ES FA A LA MAR

L’estiu de 1933, la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Madrid organitzava el primer creuer universitari pel Mediterrani. A més dels estudiants propis, el creuer va reunir universitaris de diversos llocs, entre ells una representació de la Universitat de Barcelona. El ressò fou enorme: tant la premsa del moment com la publicació immediata de diaris del viatge amplificaren la seva importància.

Amb la guerra civil, l’exili i la repressió franquista, el record del Creuer del 1933 es va anar apagant (tot i que sempre se'n va mantenir viva una espurna), però a partir de 1995, diverses publicacions i exposicions monogràfiques en renoven l’interès. Així mateix, el Creuer de 1933 esdevé una referència obligada en moltes exposicions sobre organitzadors o expedicionaris, o fins i tot en obres de creació literària.

Animada per l’èxit del Creuer de 1933, la Universitat Autònoma de Barcelona, n’organitza el seu per a l’estiu del 1934, sota la direcció del Dr. Àngel Ferrer i Cagigal, Degà de la Facultat de Medicina, i amb la col·laboració de dos joves professors de la Facultat de Filosofia i Lletres: Guillem Díaz-Plaja i Jaume Vicens Vives. La destinació: Amèrica. El Comte de Güell, President de la Compañía Trasatlàntica, s’engresca en el projecte i posa el vaixell “Marqués de Comillas” a disposició dels universitaris. L’expedició tindrà un marcat to transdisciplinar, i del que avui se’n diu transferència a la societat: estudiants de diverses carreres i de diferents llocs d’Espanya s’enrolen en el Creuer i la Universitat es multiplica en tasques de propaganda i organització a través de comunicats en premsa.

Inici

II.