Llengües

Inici >> Coneix el CRAI >> Biblioteques >> CRAI Biblioteca de Física i Química >> Exposició virtual: Àtom de Bohr, 100 anys en òrbita

Exposició virtual: Àtom de Bohr, 100 anys en òrbita

El CRAI Biblioteca de Física i Química presenta una exposició bibliogràfica sobre Niels Bohr i el seu model atòmic formulat ara fa cent anys

Àtom de Bohr: 100 anys en òrbita

Aquest físic danès ha estat un dels científics més influents del segle XX. El seu prestigi era tant gran que entre els seus col·legues l'anomenaven "el Papa". L'any 1921 creà l'Institut Niels Bohr a Copenhaguen, centre  que va contribuir de manera decisiva a disseminar la fama del seu creador i primer director a l' utilitzar-se durant dècades com a centre internacional d'investigació i intercanvi d'idees entre els prestigiosos físics que contínuament el visitaven. L'any 1913 va publicar tres treballs (mostrats a l'exposició de  la Biblioteca) coneguts com "la trilogia", en els que assentava les bases teòriques per l'explicació dels espectres atòmics. Va introduir un model en el que els electrons orbiten al voltant del nucli atòmic segons un esquema planetari regit en gran mesura per lleis alienes a les de la física clàssica, ja que introduïen nous supòsits de naturalesa quàntica.

Per la introducció i desenvolupament d'aquestes idees, Bohr va rebre el premi Nobel de Física l'any 1922. Posteriorment contribuí decisivament en el desenvolupament de la Mecànica Quàntica, especialment pel que fa a la interpretació del seu formalisme matemàtic. A més, cal destacar de forma especial les seves aportacions a la Física Nuclear en la dècada dels anys trenta del segle XX. Al llarg de la seva vida va estar molt relacionat amb el premi Nobel, no tan sols el va rebre ell sinó que també el seu pare va estar nominat pel de Medicina i Fisiologia i a més, el seu fill Aage Bohr va rebre el premi Nobel de Física l'any 1975 per les seves investigacions en Física Nuclear.

La figura de Bohr quedaria incompleta sinó es fes referència al seus variats interessos fora del marc científic, des del purament esportiu, com a jugador de futbol en equips universitaris fins al filosòfic, essent entusiasta seguidor de Kierkegard. Col.laborà en  el projecte Manhattan, i més tard va mostrar el seu interès per aconseguir que la investigació nuclear fos  controlada  i compartida, especialment pel que fa referencia  a la construcció d'armament nuclear.

Acte d'inauguració

Parlament de l'acte d'inauguració Dra. Elisabeth Bosch

"L’àtom de Bohr: 100 anys en òrbita"

Obra de teatre