Idiomas

Inici >> Node >> Commemoració del 87è aniversari de la Segona República espanyola

Commemoració del 87è aniversari de la Segona República espanyola

Amb motiu de la commemoració del 87è aniversari de la proclamació de la Segona República espanyola mostrem una col·lecció de cromos del fons d'arxiu del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República que il·lustren diversos episodis d'aquest gran esdeveniment històric.

La Segona República espanyola fou el règim polític democràtic que, el dia 14 d'abril de 1931, va substituir la monarquia d'Alfons XIII i que va durar fins l'any 1939, quan va finalitzar la Guerra Civil que va donar pas a quaranta anys de dictadura del general Franco.

Per commemorar aquest esdeveniment us mostrem una col·lecció de cromos del nostre fons d'arxiu que reflecteix moments destacats de la proclamació d'aquesta república com  la dimissió del general Primo de Rivera.

Cada cromo té, al revers del dibuix, un petit text on s'explica la imatge o l'aconteixement  que s'il·lustra a l'envers.

El cromo número 15, a tall d'exemple, diu:

A las once de la mañana del 14 de Abril, en las Ramblas de Barcelona se organizó una manifestación, capitaneada por Francisco Maciá y Luís Companys, que fué directamente al Ayuntamiento y a la Diputación, donde proclamaron la república e izaron las banderas tricolr y catalana, ante una inmensa multitud que no cesaba de aclamar al nuevo orden establecido, abrazándose, llenos de fervor patriótico, unos ciudadanos con otros, y entonando las vibrantes notas de la Marsellesa.

L'any 1931 l'empresa catalana de Xocolates Guillen va editar una col·lecció de 30 cromos amb el títol "Historia de la Revolución y la Proclamación de la República española". Tot i que els del nostre arxiu no tenen el patrocini de l'empresa, creiem que es tracta de la mateixa col·lecció.

L'autor de les il·lustracions és Juan Martínez Buendía, que signa com Tinez, un artista  d'origen murcià, es va traslladar a Barcelona per estudiar a l'Escola d'Arts i Oficis i als anys vint del segle passat va començar a col·laborar amb la revista infantil TBO, publicació on va deixar una obra molt prolífica. Menys conegut que altres col·laboradors com Benejam, o Opisso, el seu estil però, va definir la famosa revista.

Opineu sobre aquesta exposició

Abril, 2018