Inici >> Node >> Publicada a RCUB la revista històrica El hijo de El Mosquito

Publicada a RCUB la revista històrica El hijo de El Mosquito

Miércoles, 26 Octubre 2022

El juliol de 2022 es van publicar al portal de revistes científiques de la Universitat de Barcelona [RCUB], els 12 números i un annex, digitalitzats pel Centre de Digitalització del CRAI [CEDI], de la revista El hijo de El Mosquito. La publicació fou creada per Josep Balari i Jovany, catedràtic de la Universitat de Barcelona i autor d’altres obres com Orígenes históricos de Catalunya  i Diccionario Balari.

El hijo de El Mosquito data de l’any 1861 i es pot considerar el títol successor de la revista El mosquito estudiantil.

La publicació relata com era el món estudiantil a l’Institut d’Educació Secundària de Barcelona fa més de 150 anys, i s’hi troben critiques als professors de l’època, poesies i diverses creacions artístiques dels infants.

Els exemplars de la revista, la qual tenia un preu de subscripció de mig ral català, no ocupaven més de 12 o 16 pàgines i estaven escrits en castellà, tot i que hi ha presència de paraules catalanes. A més, hi podem apreciar un tret força curiós i distintiu: la traça dels dibuixos està feta amb llapis.

Edicions de la Universitat de Barcelona acaba de publicar un llibre (també disponible en e-book) del professor Pere J. Quetglas, El hijo de El Mosquito: una revista estudiantil de l’any 1861, amb la transcripció i un estudi introductori de la revista. El llibre recull una part d’història de la Universitat de Barcelona, per això s'inclou dins de la col·lecció Testimonia, d’Edicions UB.

Si voleu saber més coses sobre la revista i sobre com era l’educació de l’època, llegiu el post del Blog del CRAI Biblioteca de Lletres.

Imatge extreta de Annex : El Mosquito (1861)