Inici >> Node >> 2020, l'any de la pandèmia i del llibre digital

2020, l'any de la pandèmia i del llibre digital

Lunes, 17 Mayo 2021

Les reflexions, obligades d’altra banda, sobre l’impacte de la pandèmia en els serveis bibliotecaris i el necessari increment de la transformació digital a les universitats, van donar lloc a un Manifest de les Biblioteques Universitàries davant la COVID-19, signat per tots els directors de les biblioteques universitàries del CSUC, on es recollia en forma de decàleg la visió estratègica de la transformació digital a les nostres institucions.

Dos o tres punts d'aquest manifest incideixen directament en el tema de la transformació digital.

A causa del tancament dels CRAI Biblioteques de la UB el dia 14 de març de 2020, els usuaris es van quedar sense poder accedir de forma presencial a les biblioteques i de retruc, la comunitat universitària es va quedar sense accés presencial als fons bibliogràfics.

Encara que ja fa molts anys que des del CRAI es compren recursos d’informació en format electrònic, el tema de la compra de llibres en aquest format, per la complexitat i diversitat de models de compra en el mercat editorial, sempre havia quedat en segon terme, després de les revistes.

La pandèmia va suposar un canvi gairebé de 100º en la modalitat de compra dels recursos docents, bàsicament llibres i bases de dades: es va prioritzar la compra en format electrònic en lloc del paper. I per primera vegada la compra de llibres en format digital va superar amb escreix la de llibres en format paper.

En 6 mesos, el CRAI va passar d’oferir 226.985 (dades desembre 2019) a 726.811 (dades juny 2020) recursos electrònics.

Sembla bastant clar que l’esforç econòmic realitzat aquest any, no es podrà mantenir amb la mateixa intensitat el proper any, però els llibres electrònics que s’han comprat amb la modalitat d’accés perpetu seran sempre accessibles i la majoria formen part de la bibliografia que recomanen els professors als seus estudiants.

Vegeu més informació al Blog del CRAI.