Inici >> Node >> El CRAI Biblioteca de Filosofia, Geografia i Història rep el donatiu del fons personal Jordi Gussinyer i Alfonso

Viernes, 26 Febrero 2021

El Dr. Jordi Gussinyer i Alfonso (Banyoles, 1929-2018) fou un reputat arquitecte, arqueòleg i antropòleg especialitzat en l’estudi de cultures precolombines mesoamericanes com la mexica o la maia.

Després de la guerra civil, al 1939, el pare, el Dr. Joan Gussinyer i Mas, decideix exiliar-se a França i després a Mèxic juntament amb el seu segon fill, Josep M Gussinyer i Alfonso. Temps més tard, cap al 1947, tota la família es reuneix de nou a Mèxic on Jordi Gussinyer estudià arquitectura i arqueologia a la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic (UNAM) i a la Escuela Nacional de Antropología e Historia (ENAH). Ja com arqueòleg el període 1967-1972 va ser especialment productiu ja que va participar en projectes arqueològics a la ciutat de Mèxic en el marc de les obres de construcció del Metro i en la coordinació del Projecte de la Presa de la Angostura (Chiapas). Posteriorment  va ser director del Centre INAH a Chiapas fins el seu retorn a Barcelona L’any 1978, on finalment es va incorporar a la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona com a professor titular d’història d’Amèrica fins a al seva jubilació en 1999.

Durant la seva activitat com a investigador es va centrar en l’estudi de les cultures mesoamericanes i l’arquitectura religiosa tant indígena com colonial i va publicar en revistes acadèmiques d’estudis americanistes com el Boletín Americanista (editat per la Universitat de Barcelona) o la revista Estudios de Cultura Maya (publicada pel Centre d’Estudis Maies de la UNAM), a més de la publicació del llibre Los Aztecas, un pueblo de guerreros (Universitat de Barcelona, 1984).

Va ser voluntat del Dr. Gussinyer deixar la seva biblioteca personal a la Universitat de Barcelona. En els darrers mesos, el professorat de la Secció d’Història Antiga i Història d'Amèrica i Àfrica, del departament d’Història i Arqueologia, ha estat seleccionant la important col·lecció, dedicada sobretot a l'arqueologia d'Amèrica i la historia colonial americana amb èmfasis en Mèxic i Guatemala. Són més de 1.700 documents, que el CRAI Biblioteca de Filosofia, Geografia i Història ha rebut i que està actualment incorporant al seu fons.

Prop de la meitat del donatiu ja està consultable al CercaBib, on també trobareu totes les obres de Jordi Gussinyer com a autor.

150 años del Edificio Histórico             Plan de sostenibilidad del CRAI                            Segell EFQM 500    Logo de Bibliotecas comprometidas con la excelencia