Inici >> Node >> Matemàtics catalans: José María Orts Aracil (1891-1968)

Matemàtics catalans: José María Orts Aracil (1891-1968)

José María Orts Aracil (1891-1968)

Matemàtics catalans és el nom col·lectiu d’una sèrie d’exposicions sobre alguns matemàtics catalans, de totes les èpoques i sense presentació cronològica, reconeguts per les seves vessants professional, docent o investigadora.

Aquesta iniciativa del CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica s'emmarca dins l'objectiu de difondre els fons bibliogràfics de la Universitat de Barcelona i de reconèixer la història i la trajectòria de la institució i de les persones que n'han format part.

Introducció

José María Orts Aracil va néixer a Paterna (València) el 28 d’octubre de 1891. L’any 1908 acaba el batxillerat amb la qualificació d’excel·lent i es trasllada a viure a Barcelona on es matricula a la Facultat de Ciències de la Universitat de Barcelona. L’any 1914 es llicencia en Ciències Exactes i el mateix any comença la carrera docent a la mateixa universitat com ajudant de la càtedra d’Anàlisi Matemàtica.

Dedicat sempre a la docència, és autor d’una obra nombrosa, sobretot en col·laboracions a revistes científiques. A més de la docència, a la UB fou nomenat vicedegà de la Facultat de Ciències, va ocupar el càrrec de director del Seminari matemàtic i va impulsar la publicació de la revista Collectanea Mathematica que dirigí des de l’inici fins a la seva mort. Fou acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Ciències i Arts de Barcelona, membre del Consejo Superior de Investigaciones Científicas en el que ocupà diversos càrrecs, vicedirector de l’Institut Jorge Juan de Matemáticas i Director de l’Instituto Nacional de Matemáticas.

Lluitador incansable per aconseguir que el grau de Doctor fos expedit per la Universitat de Barcelona, dirigí les tesis dels matemàtics Francesc Sales Vallès, Rafael Rodríguez Vidal, Joaquín Ninot Nolla i Ferran Sunyer Balaguer.

A la Universitat de Barcelona, Orts és recordat per la seva voluntat de facilitar l’aprenentatge als alumnes, per la qual cosa procura que disposin dels recursos bibliogràfics adequats, facilita que es relacionin amb ambients acadèmics d’altres països i edita els apunts de les seves classes. També ho és per la seva voluntat de donar oportunitats a les noves generacions facilitant-los els mitjans necessaris.

Fou l’impulsor, l’any 1928, de l’actual biblioteca de la Facultat de Matemàtiques i Informàtica, segons recorda una placa ubicada al vestíbul d’aquesta.

José María Orts Aracil mor a Barcelona el 4 de febrer de 1968.

Presentació a càrrec de Joaquim Ortega Cerdà
Bibliografia de José María Orts Aracil
Bibliografia sobre José María Orts Aracil

Agraïments

Totes les imatges de documents —títols, actes, etc.— provenen de l'Arxiu Històric de la Universitat de Barcelona. Les imatges de les cobertes de les publicacions incloses provenen del fons del CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica.

<br />
Opineu sobre aquesta exposició