Inici >> Node >> S’inicien els treballs de descripció del Fons Josep Cuatrecasas

S’inicien els treballs de descripció del Fons Josep Cuatrecasas

InfoCRAI coronavirus

Bibliografía en línea

Lunes, 11 Febrero 2019

La Unitat de Procés Tècnic i el Centre de Documentació de Biodiversitat Vegetal (CeDocBiv) del CRAI, i l’Arxiu de la Universitat de Barcelona treballen conjuntament en la descripció del Fons personal del Dr. Josep Cuatrecasas i Arumí.

El Dr. Josep Cuatrecasas i Arumí, botànic català, va néixer a Camprodon el 19 de març de 1903. Es llicencià en Farmàcia a la Universitat de Barcelona (1923), de la qual fou professor de Botànica de l’any 1924 al 1931, i es doctorà a la Universidad de Madrid el 1928. Autoritat eminent en botànica tropical, descriví espècies vegetals noves en Nota a la flora de Colombia (1934) i Estudios sobre plantas andinas. És autor d’una revisió exhaustiva del gènere Theobroma cacao and its allies (1964), Prima flora colombiana (1957-69) i Aspectos de la vegetación natural en Colombia (1958). El 1954 fou nomenat membre corresponent de l’Institut d’Estudis Catalans. Després de jubilar-se, el 1977, continuà desenvolupant la seva activitat investigadora a la Smithsonian Institution com a investigador honorari associat fins a la seva mort a Washington, D.C. el 24 de maig de 1996.

El Fons personal del Dr. Josep Cuatrecasas i Arumí. El 23 de juliol de 2010 el Dr. Manuel Subirà, president de la Fundació Concòrdia Farmacèutica i nebot del Dr. Josep Cuatrecasas, va fer donació del Fons personal Cuatrecasas al CeDocBiv. Aquest fons conté documentació generada per les seves funcions i activitats científiques en el camp de la botànica, princiàlment material bibliogràfic, correspondència, fotografies i llibretes de camp, llibres de text, flores, etc., així com diverses revistes de botànica i separates de les seves publicacions. El fons també conté correspondència, generalment de científics de la seva època, de temes científics i alguns de personals. El volum de cartes d'aquest llegat posa de manifest que J. Cuatrecasas mantenia relacions amb molts científics de l'època d'arreu del món i de disciplines diverses. Destaquen la correspondència amb E. Huguet del Villar, I. Bolivar, C. Pau i K. Faust, entre d'altres. Sovint, intercalades entre aquestes cartes hi ha una còpia de la resposta del mateix J. Cuatrecasas.

Destaca la col·lecció d'aproximadament 400 fotografies, totes elles numerades i amb un llistat numèric mecanografiat on es detalla el seu contingut. Corresponen principalment a fotografies de plantes o de paisatges d'excursions botàniques per Catalunya, Andalusia, Alemanya, Suïssa, Itàlia i Colòmbia, entre d'altres. Hi ha algunes fotografies de l'excursió que va organitzar J. Braun-Blanquet de la S.I.G.M.A. a Catalunya. D'altra banda hi ha també dibuixos originals de plantes, fitxes de citacions de plantes, fitxes bibliogràfiques, retalls de premsa, i quatre rotlles de 16 mm, en un estat crític de degradació, d'expedicions botàniques del Dr. Cuatrecasas. En tres dels rotlles consta com a data del material l’any 1935. El poc material que la Filmoteca de Catalunya va poder salvar d'aquestes pel·lícules es guarda en un CD al CeDocBiV.

Una part del fons bibliogràfic i documental del Dr. Josep Cuatrecasas va ser entregat per ell en vida i va quedar dipositat, en part, al CRAI Biblioteca de Farmàcia i Ciències de l'Alimentació. A més, la Fundació Concòrdia Farmacèutica va fer donació d'un fons bibliogràfic provinent del domicili particular del Dr. Cuatrecasas a Barcelona. Aquesta donació va arribar al CeDocBiv en dues trameses sota la descripció genèrica “Lot de llibres”, però incloïa, a més de llibres, separates i revistes, documentació d’arxiu.

Trobareu tota la informació sobre aquest fons al Web del CRAI >  Patrimoni bibliogràfic i documental de la Universitat de Barcelona > Fons Personals > Cuatrecasas, Josep - Fons Personal (FP).

Membre de:

Logo de LERU                                           Segell EFQM 500    Logo de Bibliotecas comprometidas con la excelencia