Inici >> Node >> El documental Milicianes a TV3 amb la col·laboració del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

Martes, 19 Febrero 2019

El dia cinc de febrer de 2019 es va estrenar el documental Milicianes al Sense Ficció, programa de Televisió de Catalunya amb gran èxit d'audiència.

Aquest film és obra de Tània Balló i Jaume Miró, i amb Gonzalo Berger, historiador i bon amic del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, com a guionista i coproductor.

Milicianes és el resultat d'una investigació de dos anys sobre la història de cinc dones milicianes que, tractades de prostitutes, van ser violades, torturades i assassinades pels falangistes a Manacor. Produïda per Nina Produccions i Cinètica Produccions ha comptat també amb la coproducció de TV3 i IB3, Radiotelevisió de les Illes Balears.

Les Milícies van ser unes forces militars formades per combatents voluntaris procedents de totes les organitzacions antifeixistes. Estaven formades per  més d'un 80% de combatents catalans i la resta provinents de l’Estat espanyol més uns pocs voluntaris estrangers.Gonzalo Berger, autor també del llibre que porta per títol Les milícies antifeixistes de Catalunya. Voluntaris per la llibertat explica que a Catalunya, hi va haver un gran nombre de dones milicianes, aproximadament unes 1200, que van participar activament a la guerra. Durant la matinada del dia 5 de setembre de 1936, cinc d'aquestes milicianes van ser afusellades pels feixistes, juntament amb altres companys milicians, a Manacor. El grup de combatents formaven part de l'expedició del capità Albert Bayo que, l'agost de 1936, va intentar recuperar l'illa de Mallorca en mans dels sollevats. A causa d'un ràpid i sobtat reembarcament, alguns dels combatents van quedar abandonats a l'illa. Unes hores més tard van ser detinguts i, finalment, van ser afusellats.

Vuitanta anys després, una intensa investigació, de més de dos anys, ha permès contextualitzar a les cinc dones en el moment històric que van viure des d'una perspectiva de gènere. S'ha contactat amb els seus familiars i se sap també on van ser enterrades. La seva història permet sentenciar que la guerra no va ser tan sols cosa d'homes.

El CRAI Biblioteca del Pavelló de la República ha estat un dels col·laboradors d'aquest projecte que ha necessitat de nombrós suport documental.

Per aquells que no vau poder veure Milicianes al Sense Ficció, aquí teniu Milicianes a TV3 A la carta.

No us ho perdeu!