Inici >> Node >> 24 de febrer de 2020

24 de febrer de 2020

L'obra Símbols del Catalanisme publicada per Enciclopèdia Catalana amb la col·laboració del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

dijous, 20 febrer 2020

Des de fa uns quants dies podeu trobar al catàleg del CRAI de la Universitat de Barcelona la magnífica obra que porta per títol Símbols del Catalanisme, editada per Enciclopèdia Catalana i que compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Aquesta magna obra recull per primera vegada la història dels símbols més importants del país com la senyera, el Canigó, el monestir de Montserrat, El cant dels ocells, el Fossar de les Moreres, Rafael Casanova, la sardana, l’estelada, Pau Casals, l’estaca o l’1 d’octubre… Els símbols, elements fonamentals de la conformació de la identitat de totes les societats humanes, s’han originat al llarg de la història, tant en contextos d’estabilitat com, sobretot, de persecució i de repressió política i cultural.

A través de les  seves pàgines es pot trobar l’origen, l’evolució i la vigència d’una cinquantena de símbols catalanistes i anàlisi de les causes socials i polítiques que els han generat, amb articles dels d’alguns dels més prestigiosos historiadors catalans com Josep Maria Salrach, Agustí Alcoberro, Josep Pich, David Martínez Fiol, Jordi Cassassas, Giovanni Cattini, Joan B. Culla i Daniel Venteo, aquest darrer encarregat també de la direcció de l’obra.

El llibre compta amb una extraordinària introducció de l’antropòleg i Premi d’Honor de les Lletres Catalanes Joan F. Mira i està profusament il·lustrat amb més de set-centes cinquanta imatges, algunes completament inèdites. Destaquem en aquest punt el fet que el CRAI Biblioteca del Pavelló de la República ha cedit tot un seguit de reproduccions de documentació dels seus fons bibliogràfics i d’arxiu.

Gràcies a aquest tipus de col·laboracions el CRAI de la UB pot incorporar a la seva col·lecció obres destacades com aquesta que, altrament i donat el seu preu, no hauria estat possible adquirir.

En aquest sentit fem menció d'un antic post del bloc, en el qual ja parlàvem dels bons resultats d'aquest tipus de col·laboracions i cessions d'imatges digitals dels fons de la Biblioteca.

El CEHI i la historiografia catalana: 70 anys d'Història a la Universitat de Barcelona. Exposició al CRAI Biblioteca de Filosofia, Geografia i Història

dijous, 20 febrer 2020

El Centre d’Estudis Històrics Internacionals (CEHI), amb motiu de la commemoració dels seus 70 anys d’història a la Universitat de Barcelona, ha organitzat les jornades El CEHI i la historiografia catalana: 70 anys d'Història a la Universitat de Barcelona. Les jornades se celebraran els dies 20 i 21 de febrer de 2020 a la Facultat de Geografia i Història, i es completaran amb una exposició, amb el mateix títol, que podreu visitar al CRAI Biblioteca de Filosofia, Geografia i Història del 20 de febrer al 20 de març.

El CEHI és un dels centres de recerca més antics de la Universitat de Barcelona i un referent en l'estudi de la segona república, de la guerra civil, el franquisme i la transició a la democràcia, així com una important escola de recerca per molts i molts investigadors i investigadores. Fundat per Jaume Vicens Vives al 1949, ha ampliat durant aquestes dècades el seu àmbit d’estudi a l’àrea de la mediterrània, sempre amb una perspectiva històrica a l’hora d’analitzar els conflictes, i ha estat protagonista de nombroses iniciatives de recerca, col·laboració internacional i transferència de coneixement.

Vegeu les publicacions del CEHI al catàleg de la UB.

Fons d’història empresarial. Exposició al CRAI Biblioteca d'Economia i Empresa

dimecres, 19 febrer 2020

El CRAI Biblioteca d’Economia i Empresa-Recerca exposa el donatiu d'una cinquantena de llibres de la professora Paloma Fernández Pérez, del Departament d’Història Econòmica de la Facultat d’Economia i Empresa.

Aquest fons prové d’una donació personal que li va fer l'Associació Nord-americana d'Història de l'Empresa, Business History Conference, com a membre convidat del Ralph Gomory Prize Committee (2019-2022), al gener de 2020. El Gomory Prize és patrocinat per la Ralph P. Sloan Foundation, i concedeix 5.000 dòlars al millor llibre d'història empresarial publicat els darrers dos anys.

Podeu visitar el fons exposat fins al 5 de març.

Ampliació de mobiliari al CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica

dilluns, 17 febrer 2020

EL CRAI Biblioteca de Matemàtiques i Informàtica ha incorporat al mobiliari una taula nova amb capacitat per setze persones i que inclou trenta-sis punts de connexió a la xarxa elèctrica. El nou mobiliari ha estat assumit econòmicament per la Facultat de Matemàtiques i Informàtica.  Les taules que ocupaven aquest espai s’han distribuït en dues altres sales i també s’equiparan amb punts de connexió.

L’augment de punts de connexió a xarxa elèctrica és la necessitat més demanada per les persones que van participar al grup d’opinió que el CRAI Biblioteca va organitzar l’any 2017 amb alumnes de grau i màsters, per conèixer l’opinió general de l’alumnat sobre els serveis, els equipaments, el personal, etc. Amb aquesta millora es dona resposta a la necessitat de l’alumnat.

Esperem que en gaudiu!