Llengües

1945-1960: L’arrelament argentí

Santaló ha arrelat a l’Argentina, primer professionalment a la Universidad Nacional del Litoral de Rosario i al seu Instituto de Matemática. Aquesta etapa de quinze anys és decisiva per la seva carrera professional que el porta a ser un referent de la matemàtica argentina i per extensió de tota Amèrica Llatina.

Però també és decisiva per la vida personal ja que l’any 1945 es casa amb Hilda Rossi que l’acompanyarà al llarg de tota la vida. Lluís i Hilda tenen tres filles, la primera de les quals Maria Inés (Tessi) neix l’any 1947; Alicia, la segona, arriba l’any 1949 i Claudia, la darrera, neix l’any 1955.

El mateix any 1945, és nomenat acadèmic corresponent de l’Academia Nacional de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de Lima; a mitjan d’any participa a las Primeras Jornadas Matemáticas Argentinas, celebrades a Buenos Aires i a La Plata entre el 27 i el 29 de juliol de 1945. Hi presenta la comunicació Superficies cuyas curvas D son geodésicas o trayectorias isogonales de la líneas de curvatura; també és present a las Segundas Jornadas Matemáticas Argentinas, fetes a Buenos Aires i Rosario del 17 al 23 de setembre de 1945. Hi presenta la comunicació Exposición de algunos trabajos en geometría algebraica.

El 1946 participa a l’homenatge al seu mestre i amic Julio Rey Pastor amb el text Superficies cuyas curvas-D son geodésicas o trayectorias isogonales de las líneas de curvaturas i al 1947 és nomenat Jefe Instructor del Seminario Matemático a la Facultat de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad de Buenos Aires. Pels dos anys següents se li concedeix una beca de la Fundació Gugennheim en reconeixement a les seves investigacions. Fa estada, amb la família a Princeton, treballant a l’Institut d’Estudis Avançats, on coincideix amb Einstein. En la seva estada escriu deu articles i la versió de 1953 de l’obra Introduction to Integral Geometry. Imparteix un curs a Chicago, convidat per M.H.Stone i té ofertes per treballar als Estats Units però decideix retornar a Argentina.

L’any 1949 és nomenat professor contractat de la Facultad de Ciencias Físicomatemáticas de la Universidad Nacional de La Plata, com a professor de Matemáticas Superiores, tasca que desenvolupa fins l’any 1956. A partir de la dècada dels anys cinquanta la seva persona és present a totes les activitats organitzades per la Unión Matemática Argentina (UMA): reunions, sessions, col·loquis i jornades, trobades a les que participa activament presentant sempre alguna comunicació. També és destacable la col·laboració a la Revista de la UMA ja sigui amb articles científics, amb ressenyes bibliogràfiques de les principals novetats o, fins i tot, amb textos que relaten alguna de les nombroses activitats de l’associació. Per això no és d’estranyar que l’any 1951 sigui escollit vicepresident de la Unión Matemática Argentina pel període 1951-1953, càrrec pel qual també serà escollit en els biennis 1955-1957 i 1963-1965. L’any 1952 dirigeix la primera tesi doctoral a l’alumna Leticia Varela. A aquesta en seguiran deu més, que dirigeix entre 1952 i 1988.

Amb una família composta per cinc membres, Santaló es veu abocat a compaginar la tasca docent universitària amb altres feines. Si a finals de la dècada anterior ha exercit de professor a l’Escuela Superior Técnica del Ejercito, ara treballa a la secció de matemàtiques de la Comisión Nacional de Energía Atómica (CNEA) amb els càrrecs de cap de personal i de director de la biblioteca, que desenvolupa fins el 1957.

L’any 1953 l’editorial Hermann de París publica l’obra Introduction to integral geometry amb els materials treballats al curs de Chicago i a l’any 1956 l’obra ja és traduïda al rus.

Introduction to integral geometry
Introduction to integral geometry editada a París per Hermann, l’any 1953.

Al 1954, Santaló rep un dels primers premis importants: el Premio Nacional de Cultura que li atorga el govern argentí en reconeixement de la seva aportació a les matemàtiques a l’Argentina. L’any següent viatja a París amb motiu d’un congrés i amb aquesta excusa retorna per primer cop a Girona des de la sortida a l’exili de 1939.

Quan arriba l’any 1957, la família s’instal·la al barri de Sant Telmo de Buenos Aires i Santaló és nomenat professor titular de la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales de la Universidad de Buenos Aires, on imparteix Geometría II (proyectiva) i Geometría III (Diferencial).