Llengües

Origen

El 28 de novembre de 1660 té lloc al Gresham College de Londres una conferència sobre astronomia impartida per l'arquitecte Christopher Wren a la qual assisteixen diferents intel·lectuals i científics de l'època.Els dotze assistents, Robert Boyle, John Wilkins, Sir Robert Moray, William Brouncker, Alexander Bruce, Paul Neile, Jonathan Goddaard, William Petty, William Ball, Lawrence Rooke, Abraham Hill i Christopher Wren, decideixen crear una societat per promoure el coneixement experimental fisicomatemàtic. Es reuniran un cop a la setmana, normalment els dimecres, per a fer experiments i discutir temes científics.

Fa 350 anys, el 15 de juliol de 1662, el rei Carles II concedeix la cèdula reial a la Societat. Aquesta cèdula la constitueix oficialment com a Royal Society of London i li dóna permís per a publicar. També nomena William Viscount Brouncker com a primer president i estipula que els futurs presidents han de ser escollits pel Consell i els membres de la societat a la reunió del dia de l'aniversari que se celebra anualment el 30 de novembre (St. Andrew's Day). Aquest dia té lloc el canvi de president i l'elecció anual dels membres del Consell.

Després de la segona cèdula reial, concedida el 22 d'abril de 1663, el nom oficial passa a ser Royal Society of London for Improving Natural Knowledge i també es detallen les funcions de la presidència.

En aquest 350 anys d'història han format part de la Royal Society més de 8.000 científics i pensadors il·lustres. A més dels dotze fundadors, podem destacar Isaac Newton, Edmon Halley, Benjamin Franklin, Charles Darwin, Ernest Rutherford, Henry Cavendish, Michael Faraday, Lawrence Bragg, Alexander Fleming, Lord Rayleigh, Lord Kelvin, Albert Einstein, Stephen Hawking, Harry Kroto, entre d'altres.

Origens i història

Cèdula reial (1662) Londres 1952

Actualment, la Royal Society té prop de 1500 membres, dels quals vuitanta són premis Nobel, a més de cinc integrants de la família reial britànica, com la reina Isabel II.

La Royal Society té dos tipus de membres: nacionals i estrangers . Els primers són coneguts com a fellows i els segons com a foreign members. Aquests últims no arriben al 5% del total. Tots els membres, britànics i no britànics, són proposats i escollits, amb caràcter vitalici, per altres membres segons la seva excel·lència científica.

L'any 1945 són escollides com a membres les dues primeres dones: la física Kathleen Lonsdaley i la bioquímica Marjory Stephenson.Actualment, només un 5% dels membres de la societat són dones.

La Royal Society compleix tres funcions a la vegada: és l'Acadèmia de Ciències del Regne Unit, una societat científica i un organisme de finançament.

Atorga beques i subvenciona  treballs científics britànics i estrangers. També proporciona assessorament científic als responsables polítics britànics des de 1664.

La Royal Society concedeix anualment diversos premis i medalles, com ara la Copley Medal, el guardó científic més prestigiós del Regne Unit que s'atorga des de 1731, o la Davy Medal que premia els descobriments importants de química.

L'any 2011, la Royal Society rep el Premi Príncep d'Astúries de Comunicació i Humanitats pel seu impuls a la investigació científica i la difusió del coneixement per a benefici de la humanitat