Inici >> Noticies Butlleti >> Projecte de Memòria Històrica a l’INS Salvador Espriu amb participació del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

dijous, 30 març 2017

Des del Departament de Ciències Socials de l’Institut Salvador Espriu del barri del Clot van demanar la nostra participació en un projecte sobre Memòria Històrica que es porta a terme al centre amb l’alumnat de 4t d’ESO.

Els estudiants han de treballar diferents aspectes de la Guerra Civil espanyola: el front, la vida quotidiana a la rereguarda, els bombardeigs i els refugis antiaeris, així com la realitat vinculada a les deportacions, l’exili i l'època franquista.

La voluntat de les professores era que els estudiants s'apropessin a aquesta temàtica més enllà dels cercadors i enciclopèdies en línia que són les seves eines de treball habituals. S'han impartit dues sessions a la sala d'actes de l'Institut amb quatre grups d'alumnes els dies 3 i 10 de març de 2017.

Se'ls van presentar les institucions que treballen principalment la Memòria Històrica a Catalunya i els recursos que posen a disposició de tothom. Com és lògic organitzat a partir del fons del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, amb els diferents recursos digitals consultables a la Memòria Digital de Catalunya i mostrant també altres col·leccions interessants de diferents institucions.

Per últim es va parlar de la tasca que realitza el Memorial Democràtic i el seu Banc Audiovisual de Testimonis informació que servia per enllaçar amb les entrevistes que un grup d'alumnes està realitzant en el seu entorn amb persones que han viscut aquestes experiències. Aquestes entrevistes es transcriuran i s'usaran en els projectes de recerca que elaboraran a final de curs i que es faran públics al web del Taller d’Història de l'Institut.

L'exercici d'acostar-se a uns 120 estudiants de 4rt. d'ESO i modular la terminologia i els continguts d'una sessió de formació de 50 minuts perquè sigui profitosa i al mateix temps amena no és senzill però sens dubte ha estat molt gratificant. Alguns d'ells seràn els nostres futurs usuaris.