Inici >> Noticies Butlleti >> La col·lecció de segells i vinyetes del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República: història i recursos

dimarts, 27 setembre 2022

Segells i Vinyetes, una de les col·leccions especials del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, consta de 1.168 unitats documentals emeses durant el segle XX, i, des d´un punt de vista gràfic, constitueix una font d’anàlisi imprescindible per a l´estudi de la història política i social del país.

vinyetes_1.png

De la primera meitat del segle XX destaquen els segells realitzats per a l´Exposició Internacional de 1929, i els dels períodes de la Segona República i la Guerra Civil espanyola, de diverses poblacions i temàtiques. També una sèrie editada pels Amigos de la Unión Soviètica, amb fotografies de la vida quotidiana a l’URSS durant el règim estalinista.

De la segona part del segle XX, són curiosos els editats a l’exili, com la sèrie de la Comissió de Turisme de l’Associació d’Hotelers i Similars emesa amb finalitats  patriòtiques i il·lustrada amb fotografies, en blanc i negre, de diversos indrets de la ciutat de Barcelona o un segell del Front Nacional de Catalunya expedit per contribuir a la Resistència antifranquista.

Del període franquista, sobresurten els de l’Agrupación Sindical de Radio y Televisión, o els de José Antonio Primo de Rivera, amb la consigna “Arriba España”. Pel que fa als del període de la Transició  i fins a l’actualitat, són interessants els del Congrés de Cultura Catalana del 1977 i els dels Comitès 88, amb la figura de Pasqual Maragall, alcalde de Barcelona.

La col·lecció es troba digitalitzada a la MDC, el repositori cooperatiu que conté, en accés obert, col·leccions digitalitzades relacionades amb Catalunya i el seu patrimoni.

El professor jubilat de la Universitat de Barcelona Dr. Miquel Seco , va venir fa uns dies a consultar la col·lecció i es va oferir a fer una cerca documental per identificar els catàlegs on podien aparèixer aquests segells i vinyetes. Va trobar diversos catàlegs especialitzats on es detallen les característiques, variacions possibles i de vegades la tirada que es va fer de cada peça. No surten preus perquè el valor de cadascun depèn de la seva raresa.

vinyetes_3.png

Destaquen els de l’editorial AFINET, un referent de la filatèlia espanyola, que tenen també catàleg de bitllets locals de la guerra civil, i el recurs en línia sobre Historia Postal y Filatelia de la Guerra Civil española, amb un catàleg especial sobre Viñetas políticas republicanas de la Guerra Civil Española.

Volem agrair des d’aquí la col·laboració del professor Miquel Seco. La seva feina serà de gran utilitat!

Trobareu més informació sobre la col·lecció Segells i vinyetes al Blog del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República.