Inici >> Noticies Butlleti >> Acabada la catalogació del Fons Figueras del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

divendres, 17 setembre 2021

Com ja sabeu el CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, està integrat per les col·leccions de la Universitat de Barcelona i el Fons de la Fundació Figueras.

Avui podem donar la notícia que s’ha acabat la catalogació del Fons Figueras i aprofitem per fer una mica de memòria de la història de la Fundació Figueras i els seus fons:

prestatges.jpg

L’any 1967, l’empresari i polític català Josep Maria Figueras (1928-1994) fundà una biblioteca d'ús privat destinada a conservar tota mena de documentació sobre la història catalana dels segles XIX i XX (vegeu post al Blog del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República). Quatre anys més tard, aquest mecenes decidí ampliar i potenciar la seva biblioteca privada. Naixia així el Centre d’Estudis d’Història Contemporània, institució dedicada fonamentalment a l’organització, classificació i catalogació del seu fons documental però també a la producció intel·lectual.

L’any 1976, amb l’inici de la democràcia, el Centre d’Estudis d’Història Contemporània sortí de la situació de semi clandestinitat en que havia viscut i intensificà el seu ritme de creixement en tots els sentits: adquisicions, exposicions, publicacions, etc. El desembre de 1978, Josep Maria Figueras donà a la ciutat de Barcelona el fons documental del centre creant la Fundació Figueras-Centre d’Estudis d’Història Contemporània. El que fins aleshores havia estat una biblioteca privada o d’un ús molt restringit es convertí en una biblioteca oberta a tots els interessats en la història contemporània del país.

figueras_2.jpg

L’any 1994, un conveni entre l’Ajuntament de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Biblioteca Figueras comportà la cessió i gestió per vint-i-cinc anys dels seus fons documentals a la Universitat de Barcelona i el seu trasllat a l’edifici del Pavelló de la República, propietat de l’Ajuntament de Barcelona. El fons es va començar a catalogar l’any 1996 i no s’ha acabat fins ara.

Pel que fa a monografies, publicacions periòdiques i material d’arxiu ja fa uns quants anys que s'havia finalitzat la catalogació, però quedaven pendents un gran nombre de fullets o opuscles que dataven des de finals del segle XIX fins als anys 90 del segle XX.

Un fullet, segons la definició de l‘Institut d’Estudis Catalans, és una obra impresa d’un nombre de pàgines generalment no superior a una cinquantena. El Termcat matisa que pot adoptar formats i plegats diversos i que té una finalitat informativa o publicitària. La pandèmia del Còvid 19 ha fet incorporar el teletreball als nostres hàbits laborals, i en aquest sentit ha alterat substancialment les formes i els  propis ritmes de treballar. Hi ha hagut un seguit de feines que van haver de quedar aturades o alentides necessàriament  ja que comporten la manipulació de la documentació física i no cal dir l’atenció a l’usuari. En canvi altres tasques que es poden fer en l’espai domèstic han pogut accelerar el seu ritme, aquest ha estat el cas de la catalogació dels fullets.figueras_3.jpg

La nostra companya Fuensanta Marmolejo és l’única persona provinent de l’antiga biblioteca Figueras que treballa al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República i és precisament a ella que devem bona part d’aquesta feina. Els darrers opuscles catalogats són bàsicament de partits polítics, associacions de veïns, moviments estudiantils, convenis de treballadors i eleccions dels primers anys de la transició. Els trobareu al Cercabib del CRAI de la Universitat de Barcelona amb la resta de documents sobre Segona República, Guerra Civil, l’exili,  franquisme, etc.

Tot aquest material és una autèntica joia per als estudiants, professors i investigadors interessats en la matèria.