Disponible la base de dades del Fons ASOCS (Asociación de Solidaridad del Cuerpo de Seguridad – Estado y Generalidad) custodiat al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

dimarts, 14 març 2023

asocs3_0.png

El 4 de juliol de 2022 vam publicar una noticia en la que explicàvem l’arribada al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República  d’un fons d’arxiu molt interessant cedit pel llibreter i bon amic de la biblioteca Albert Roqué.

Es tractava del Fons ASOCS (Associación de solidaridad del Cuerpo de Seguridad - Estado y Generalidad), una organització fundada a París l’any 1944 per funcionaris del cos de seguretat del Govern legítim de la Segona República espanyola a l’exili, pertanyents a l’Estat i a la Generalitat de Catalunya.

El fons és part del seu arxiu administratiu i conté els carnets d’aquests funcionaris, els seus butlletins d’ingrés a l’Associació i la seva fitxa personal en el cens professional de la República espanyola.

Us vam informar de la creació d’una base de dades local que, avui, gràcies a la col·laboració dels nostres estudiants en pràctiques i de la nostra becària, s’ha pogut completar i ja està disponible per a la seva consulta a la biblioteca.

La base de dades consta de 26 camps (nom, lloc i data de naixement, vinculació a l’Estat o a la Generalitat, Cos civil o uniformat, categoria i historial professional, última destinació a Espanya, domicili i professió a l’exili, situació familiar, data d’afiliació a l’Associació, número de carnet, fotografia, etc.), encara que no sempre es poden completar tots els camps amb la informació disponible.

El fons -que també consta de documentació interna de l’ASOCS (actes de reunions, convocatòries diverses, memòries d’activitats, comptabilitat, correspondència, etc.) i de material relacionat amb els cossos de seguretat a l’exili, abasta cronològicament des de l’any 1945 fins al 1956 i es pot consultar a través de l’inventari, que trobareu al Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona, a la pàgina web de l’arxiu de la nostra biblioteca i també al Cercabib del CRAI.

Volem donar les gràcies Ramon Romero, Lluís Navarro, Luis Mateo, Berta Foguet, Oussama Lahhit, Carla Reig, Mel Garcia, Maria Murillo i Miriam Martínez per la feina feta.

asocs4.png

Aquest fons també s’ha utilitzat perquè els alumnes de batxillerat del Programa d’Excel·lència de l’Escola Sant Antoni de Pàdua Salesians Mataró i dels Maristes de les Corts, que han assistit a un curs de formació al CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, coneguessin de primera mà material d’arxiu i aprenguessin a gestionar una base de dades.

Trobareu més informació al post del Blog del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República.