Inici >> Noticies Butlleti >> Congrés i Jornades amb participació del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República

divendres, 22 juliol 2022

Entre el 20 i el 22 de juny, ha tingut lloc el II Congrés Internacional Herències/Legacies, organitzat per la Secció d’Història Contemporània i Món Actual del Departament d’Història i Arqueologia de la Universitat de Barcelona.

El Congrés, que ha aplegat més de 150 investigadors d’arreu del món, ha organitzat els seus treballs en 23 taules temàtiques. Les podeu consultar amb detall en l’extens programa que han publicat.

L'acta de clausura se celebrà a l’Aula Capella de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona amb una taula rodona sobre “El futur del passat. Documents i materials a la era digital” amb Catarina Alves Costa de la Universidade Nova de Lisboa, Àngels Bernal, de l’Arxiu Nacional de Catalunya, Joaquim Borràs dels Arxius de l’Ajuntament de Barcelona i moderada per Lourdes Prades responsable del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República.

D’altra banda, també han tingut lloc les V Jornades de la Història de l’Edició que, enguany, portaven per títol L’exili republicà de 1939 i l’edició: Nous Horitzons, a la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona, i que han girat entorn a la creació, l’edició, la circulació i la recepció dels llibres i les revistes dels refugiats republicans durant els anys quaranta, cinquanta i seixanta del segle passat, principalment a França i a Mèxic, però també a l’Argentina, l’Uruguai o a l’Espanya franquista.

El punt central ha estat l’estudi dels agents, principalment dels editors, i de les labors individuals i col·lectives que duien a terme en el manteniments dels valors culturals, socials i polítics que els va conduir a aquest desterrament, però també en els projectes empresarials i ens els aspectes de funcionament. Un altre punt important ha estat l’anàlisi de les publicacions periòdiques fetes des de l’exili i per a l’exili en països com ara Mèxic, on una comunitat de refugiats nombrosa permetia l’existència d’una xarxa de producció i de consum intern que, a més, proveïa d’altres països i fins i tot a l’interior.

Lourdes Prades i Olga Giralt, responsable i arxivera del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República, han presentat la ponència Els fons bibliogràfics i d’arxiu del Pavelló de la República per a la investigació de l’edició de l’exili: possibles línies d’investigació.

Fins al 15 de juliol de 2022, es pot visitar a la primera planta de la Facultat, l’exposició bibliogràfica L’exili republicà i l’edició: amb lletres i paper.

Aquesta mostra és un recorregut a través de l’obra publicada per les editorials creades pels exiliats republicans de la Guerra Civil Espanyola, principalment a França i Mèxic, però també a l’Argentina o Xile.

S’hi poden veure llibres que descriuen l’obra de la República, els desastres de la Guerra Civil o la vida als camps del Sud de França; llibres de literatura espanyola i catalana, així com obres traduïdes; llibres tècnics i divulgatius de qualitat, però també novel·les curtes i d’altres gèneres populars com ara l’autoajuda; diaris i revistes fetes a l’exili, per a l’exili i també per ser introduïdes clandestinament a Espanya. Nombrosos exemplars en exposició provenen del CRAI Biblioteca del Pavelló de la República de la Universitat de Barcelona entre altres col·leccions.

Felicitem molt sincerament els organitzadors per la gran feina feta i, com sempre, contents de participar-hi!