PRESENTACIÓ
El químic alemany Fritz Haber (1868-1934) va rebre el Premi Nobel de Química el 1918 per la síntesi de l’amoníac a partir dels seus elements, és a dir, nitrogen i hidrogen, fita que havia aconseguit l’any 1909. En els anys següents, Carl Bosch (Premi Nobel de Química del 1931) va adaptar el procés, que es coneix des de 1914 com de Haber-Bosch, a la BASF a escala industrial.

L’amoníac és imprescindible per la preparació de fertilitzants, els quals han permès incrementar la productivitat agrària. Es pot afirmar doncs, que els estudis de Haber han contribuït a l’explosió demogràfica del segle XX.

El mèrit indiscutible de Haber en la síntesi de l’amoníac queda eclipsat per la seva total implicació en l’esforç bèl•lic alemany durant la Primera Guerra Mundial. Haber, nacionalista fervent, ha estat anomenat el pare de la guerra química per l’ús del clor i per haver desenvolupat més tard altres substàncies com a armes químiques.

Coincidint amb el centenari de la concessió del Premi Nobel a Haber, la Biblioteca de Física i Química de la Universitat de Barcelona organitza durant el curs 2018-19 una exposició que intenta mostrar les dues cares d’aquest científic.

CRÈDITS
Realització de l’exposició:
Disseny:
Arnald Grabulosa

Disseny i muntatge de la web: Pixestudio

PRESENTACIÓN
El químico alemán Fritz Haber (1868-1934) recibió el Premio Nobel de Química en 1918 por la síntesis del amoníaco a partir de sus elementos, es decir, nitrógeno e hidrógeno, hito que había conseguido en 1909 . En a los años Siguientes, Carl Bosch (Premio Nobel de Química del año 1931) adaptó el proceso, conocido desde 1914 como de Haber-Bosch, en la BASF a escala industrial.

El amoníaco es imprescindible para la preparación de fertilizantes, gracias a los cuales se ha podido incrementar la productividad agraria. Se puede afirmar pues, que los estudios de Haber contribuyeron a la explosión demográfica del siglo XX.

El mérito indiscutible de Haber en la síntesis del amoníaco queda eclipsado por la su total implicación en el esfuerzo bélico alemán durante la Primera Guerra Mundial. Haber, nacionalista ferviente, ha sido llamado el padre de la guerra química por el uso del cloro y por haber desarrollado más tarde otras sustancias como armas químicas.

Coincidiendo con el centenario de la concesión del Premio Nobel a Haber, la Biblioteca de Física y Química de la Universidad de Barcelona organiza durante el curso 2018-19, una exposición que intenta mostrar las dos caras de este científico.

CRÉDITOS
Realización de la exposición:
Diseño:
Arnald Grabulosa
Diseño y montaje  de la web Pixestudio

PRESENTATION
The German chemist Fritz Haber (1868-1934) received the Nobel Prize in Chemistry in 1918 for the synthesis of ammonia from its elements, that is, nitrogen and hydrogen, a milestone he achieved in 1909. In the following years, Carl Bosch (1931 Nobel Prize in Chemistry) adapted the process, known since 1914 as Haber-Bosch, to an industrial scale at BASF.

Ammonia is essential for the preparation of fertilizers, which have increased the agricultural productivity. It can be stated, therefore, that Haber's studies have contributed to the demographic explosion of the 20th century.

The unquestionable merit of Haber for the synthesis of ammonia is eclipsed by its total involvement in the German war effort during the First World War. Haber, a fervent nationalist, has been called the father of the chemical warfare for the use of chlorine and later for developing other substances as chemical weapons.

To celebrate a century since the Nobel Prize was awarded to Haber, the Physics and Chemistry Library of the University of Barcelona organises during the 2018-19 academic year an exhibition that aims to show the two sides of this scientist.

CREDITS

Exhibition team: