Inici >> Noticies Butlleti >> Taller de Wikidata a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació

Taller de Wikidata a la Facultat de Biblioteconomia i Documentació

dimecres, 5 desembre 2018

El dilluns 3 de desembre ha tingut lloc a la Facultat de Biblioteconomia un Taller de wikidata, amb Amador Álvarez que va substituir l'anunciat Alex Hinojo.

Amador és un expert en wikidata a nivell mundial i un gran divulgador, també expert viquipedista. L’Amador ja havia estat a la Facultat, com a ponent, a l'Aula Rubió del curs 2015/16, al seminari dedicat a Viquipèdia: més enllà del coneixement obert, al que vam dedicar també una guia de lectura.

Amador Álvarez va impartir dues sessions, de 11.30-13h als alumnes de l'assignatura de "Recursos i serveis de referència", de segon curs del grau d'Informació i documentació. I, de 13-14.30h, una sessió oberta per a professors, alumnes en general i personal de les biblioteques del CRAI de la Universitat de Barcelona. La sessió va ser un èxit d'assistència. Trobareu un resum de la informació que es va veure al taller en aquest enllaç, on es detallen els conceptes bàsics per iniciar-se en el món de la wikidataedició.

A l’enllaç següent trobareu la ponència de Theo van Veen sobre el tesaurus de la seva biblioteca, la Koninklijke Bibliotheek, Nationale Bibliotheek van Nederland: “Wikidata as universal (library) thesaurus“ i que es va comentar al taller a propòsit de l’aprofitament que podíem treure les biblioteques de wikidata.

En la línia de com pot ser útil la wikidata per a bibliotecaris, Amador Álvarez va comentar que, si bé ja fa anys que es va començar wikicite, un repositori de cites bibliogràfiques per no haver de fer-les una a una a cada article i evitar errors, ara hi ha una eina i un projecte de desplegament per incorporar les citacions bibliogràfiques a Wikidata. D’aquesta manera es té el contingut estructurat i es poden explotar les interrelacions de totes les seves propietats: autor, centre investigació, lloc i any publicació, tesaurus, etc.

Més informació sobre l'eina a la ponència al darrer congrés de Wikidata: WikiCite: Wikidata as a structured repository of bibliographic data.