Inici >> Noticies Butlleti >> El Thesaurus de la UB es publica en Dades Obertes Enllaçades (Linked Open Data)

El Thesaurus de la UB es publica en Dades Obertes Enllaçades (Linked Open Data)

dilluns, 3 desembre 2018

El CRAI de la Universitat de Barcelona publica en línia les dades del Thesaurus de la Universitat de Barcelona (THUB), vocabulari controlat d’indexació per matèries en català, seguint la iniciativa i la tecnologia Linked Open Data, amb la finalitat de posar-les a disposició de la comunitat de manera lliure i gratuïta amb llicència d’ús Creative Commons Zero (CCO 1.0).

Els principal avantatge que ofereix aquesta iniciativa és poder vincular les dades d’autoritat del THUB a altres dades externes, principalment llenguatges d’indexació i altres vocabularis, proporcionant així un enriquiment d'aquestes dades. En subministrar les  dades en l’estàndard RDF es permet als usuaris i als grups d’usuaris l’ús i la reutilització de les dades d’una manera que no requereix coneixements de formats bibliogràfics. Compartint les dades d’autoritat del THUB en obert es contribueix a la infraestructura global d’informació aportant dades de qualitat de matèries.

El Thesaurus de la UB presenta dues novetat més, la consulta multilingüe de les seves dades en català, castellà, anglès i francès, i la representació gràfica i dinàmica dels seus termes amb les seves relacions jeràrquiques i associatives. Des del tesaurus hi ha enllaços al Cercabib, al Dipòsit Digital de la UB i al Recercat que permeten la consulta per matèries, de manera fàcil i ràpida, als recursos bibliogràfics i documentals del CRAI de la Universitat de Barcelona. Cada un dels conceptes del tesaurus s’ha identificat de forma unívoca amb una URI i es representa en SKOS. Les dades es poden obtenir en diferents formats: RDF/XML, JSON-LD i MARC21. El projecte s’ha dut a terme amb la partipació de l’empresa Nubilum i el programari Coeli.

Actualment el THUB conté 20.895 descriptors temàtics, 6.410 noms geogràfics i 217 descriptors de gènere/forma relacionats amb tots els camps de coneixement de la Universitat de Barcelona.

Amb aquest primer projecte el CRAI s’incorpora al moviment de dades obertes enllaçades i serveix d’inici al que volem sigui una línia de treball per enllaçar i obrir nous conjunts de dades.